راه اندازی مراکز وسیع آزمایش کرونا هنگام باز شدن مدارس

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: قصد داریم تا برای باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها مراکز آزمایش وسیع در کشور ایجاد کنیم.

تصویر راه اندازی مراکز وسیع آزمایش کرونا هنگام باز شدن مدارس

به گزارش سایت خبری پرسون، سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با اشاره به اینکه نیروی انسانی در آزمایشگاه‌ها بار سنگینی به دوش کشیده‌اند، گفت: همکاران ما در قالب برنامه و طرح شهید سلیمانی که در 5 مرحله بود آزمایش گسترده، هدفمند و هوشمند را در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: شرایط ما در این طرح به شکلی بود که تعداد از 110 هزار تست روزانه نیز بالاتر رفت و بیش از 50 درصد تسها به روش تست سریع بود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: در برنامه و قصد داریم تا برای باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها مراکز آزمایش وسیع در کشور ایجاد کنیم مانند مراکز وسیع واکسیناسیون تا حتی افرادی که علائمی ندارند نیز تحت پوشش آزمایش قرار گیرند.

سمیعی بیان داشت: سه مرکز داریم که موتاسیون‌ها و جهش‌های ویروس کرونا را رصد می‌کنند ضمن اینکه فراخوانی داده شده است که اگر جایی برای رصد ویروس توانایی همکاری داشت در نظر گرفته شود تا بتوانیم همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییرات ویروس از 3 جهت اهمیت بیشتری دارد، گفت: آنچه باعث تغییر در ژنوم ویروس کرونا می‌شود تغییر در انتقال ویروس است؛ گاهس تغییرات ژنتیکی سرایت و انتقال را بیشتر می‌کند و تیم‌های ما رصد آن را در نظر دارند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت متذکر شد: نکته مهم این است که تغییرات ژنتیکی ویروس با مشکل روبروشویم. خوشبختانه تمام کیت‌های ما که مورد استفاده قرار می‌دهیم خیلی راحت در آزمایشگاه ما می‌تواند تشخیص دهد و به سازنده کیت نیز نشان دهد که کیت را چگونه تغییر دهد.

سمیعی با اشاره به همزمان شدن این موج کرونا با شدت واکسیناسیون در کشور، ابراز داشت: اگر زنجیره انتقال قطع نشود ممکن است واکسنها پاسخگو نباشند چون وقتی موتاسیون جدید می‌شود همیشه نگران هستند که آیا این امکان وجود دارد.

وی یادآور شد: تا این لحظه چون واکسن‌ها بیش از یک مکانیزم دارند خوشبختانه این موتاسیون‌ها نتوانستند واکسیناسیون را با شکست مواجه کنند و به همین خاطر توجه شود که هر واکسن بدستمان رسید تزریق کنیم چون باعث کاهش مرگ و میز خواهد شد، اما در خصوص قطع زنجیره انتقال هنوز اطلاعاتمان کافی نیست.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان داشت: به اتکای تولید داخل هزینه خدمات آزمایشگاهی ما بر مبنای کیت‌های تولید داخل استو هر سه ماه یکبار این موضوع را رصد می کنیم.

سمیعی با اشاره به قیمت تستهای کرونا در کشور، گفت: در بخش خصوصی قیمت تستها حدود 350 هزار تومان و در بخش دولتی 250 هزار تومان است؛ البته بنا به دستور وزیر بهداشت آزمایش تشخیص مولکولی و آنتی ژن در بخش و مراکز دولتی و با رعایت پروتکل‌های ما رایگان است .

وی متذکر شد: برای ما اهمیت دارد تا تست‌های در دسترس مردم باشد اما باید اجازه بدهید ببینیم و رصد کنیم تا کشورهای دیگر در این خصوص موفق بوده اند و این کار نیازمندان زمان است.

منبع: فارس

290240