هزینه سنگین حمل‌ و نقل، مشکل جدید کشاورزان است

نماینده مجلس با بیان این‌که هزینه حمل‌ و نقل محصولات کشاورزی از کرمان تا تهران ۹ تا ۱۲ میلیون تومان است، گفت:به این دلیل کشاورزان رغبتی برای برداشت محصولات ندارند.
تصویر هزینه سنگین حمل‌ و نقل، مشکل جدید کشاورزان است

به گزارش سایت خبری پرسون، ذبیح الله اعظمی با اشاره به افزایش سرسام‌آور کرایه‌های حمل و نقل اظهار کرد: جنوب کرمان بیش از یک استان کشور و بالغ بر 5 میلیون تن محصول تولید می‌کند که عمده ترین زمان فعالیت از مهر ماه آغاز می شود.

وی یادآور شد: پیک بار از اسفند ماه تا خرداد آغاز می شود و یکی از مسائل مهم، دو سر بار بودنِ ناوگان حمل و نقل است تا جذابیت‌های مالی را برای بار زدن محصولات کشاورزی این خطه داشته باشد.

وی با بیان این‌که کرمان رتبه نخست کشور را در جابجایی میوه و تره‌بار دارد و بنابراین عمده ترین کامیون های حمل و نقل به سمت جنوب کرمان گسیل می شوند، ادامه داد: سوخت جزو اصلی‌ترین مشکل کامیون‌هاست. جنوب شرق کرمان و سیستان و بلوچستان شاهد مشکلاتی خاص در حوزه قاچاق سوخت است و لذا سهمیه ماهانه کارت سوخت کامیون داران، تهیه سوخت آزاد برای آن ها مشکل خواهد شد.

وی افزود: آخرین قیمت سازمان حمل و نقل برای جنوب استان کرمان به تهران، 9 میلیون تومان به ازای هر کامیون است که هر تن کیلو محصول قیمتی نرخی 900 هزار تومان برای حمل و نقل دریافت می‌شود. این رقم در برخی موارد تا 12 میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد از این رو کشاورزان دیگر رغبتی برای برداشت محصولات پیدا نمی‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: در برخی موارد کشاورزان بار را برداشت و به تهران حمل می‌کنند و حتی فروش بار کفاف کرایه را نمی‌دهد و کشاورز مجبور است از جیب، اضافه کرایه را بپردازد.

منبع: تسنیم

290164