به بهانه آزادسازی خرمشهر؛

شرحی بر خاک و خون

شرحی بر خاک و خون منظومه‌ای است درباره حماسه خرمشهر در متن پیش رو نویسنده این اثر در مورد منظومه‌ای که به رشته تحریر درآورده است توضیح می‌دهد
تصویر شرحی بر خاک و خون

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، گاهی در روند زندگی شرایطی پیش می‌آید که بر اندیشه و دیدگاه انسان تاثیر شگرفی برجای می‌گذارد. برای نگارنده، این تحوّل در هنگام مطالعه و پژوهش پیرامون عملیات‌های منتهی به حماسه آزادسازی خرمشهر به دست آمد.

من که در حوزه تاریخ ایران باستان مطالعه می‌کردم، عظمت و شکوه این حماسه را به اندازه‌ای بزرگ یافتم که خود را قادربه گذار از آن ندانستم. بمدت یک سال با استفاده از منابع معتبر گوناگونی که دراختیار داشتم در این حوزه پژوهش کردم که حاصل آن منظومه خاک وخون است.

این کتاب اثری متمایز با دیگرآثاری است که تاکنون به طبع رسانده ام. تا پیش از آن، میزان اطلاعات و دانسته‌های من درخصوص نبرد خرمشهر همچون دیگر شهروندان بود. با مطالعه در این زمینه پیش از هر چیز عظمت و شکوه این نبرد وکارغیرممکنی که با دلاوری‌های فرزندان ایران زمین ممکن شد، بر حیرتم می افزود. روایات این دلاوریها وفداکاریهای ایرانیان در دفاع از خاک میهن در برابر هجوم بیگانه را در منظومه خاک وخون به نظم کشیده ام.

تاریخ کهن کشورعزیزمان ایران، مصائب بسیاری که بر ایرانیان تحمیل شده را درخود به ثبت رسانده است . از هزاران سال پیش، عوامل بسیاری مانند موقعیت جغرافیائی ویژه این سرزمین، دستیابی به منابع بسیار غنی و طبیعی موجود درایران، کشورگشائیها و حتی در مواردی کینه وحسد کشورهای قدرتمند، آتش جنگهای بسیاری را دراین کشور مشتعل کرده است. صرف‌نظر ازنتایج این جنگ ها، آنچه که در تمامی این رویدادها به اثبات رسیده است روحیات غیرتمندانه و عشق به میهن و پاسداری از اعتقادات و فرهنگ غنی ایرانیان بوده است. این ملّت، ازهرنژاد وقوم ، درتمامی طول تاریخ این پیام را به دوستان و دشمنان خود رسانده اند که ( ایرانیان برسر خاک و اعتقادات و فرهنگ خود با هیچ قدرتی مسامحه نخواهند کرد ). این اصل مهم، امروزه نیز در طراحی معادلات منطقهای و بین المللی مورد توجه قدرت‌های برترجهان قرار گرفته است . این روحیات ، در نزدیکترین واقعه به تاریخ معاصر ما و در زمان تجاوز ارتش عراق به خاک خوزستان، باردیگربه منصه ظهور رسید .

ارتش عراق، درتابستان سال 1359 بطور پراکنده تعرضات خود رابه سرزمین ایران آغاز کرده و در آخرین روز تابستان همان سال، با حمله هوائی گسترده به فرودگاه های کشور و تهاجم همه جانبه به داخل مرزهای ایران زمین، جنگی دیگر، وبه عبارتی طولانی ترین جنگ متعارف قرن بیستم را بر ایرانیان تحمیل کرد. مردم نجیب و غیرتمند ایران زمین، از همان نخستین روزهای آغاز تجاوز عراق ، حراست و پاسداری از خاک سرزمین را بر خود فرض دانستند وبا چنگ و دندان ، وجب در وجب ازخاک سرزمین خود را از دشمن بازپس گرفتند. سردمداران عراق دراین تهاجم، به نادرست، حساب ویژه ای بر هموطنان عرب خوزستانی باز کرده بودند. بدین امید که با تحریک احساسات این قوم، اهداف خود را در خاک ایران عملی سازند ولی خیلی زود دریافتند که سرسخت ترین مدافعان ایران زمین را در پیش روی خود دارند.

منظومه خاک وخون، شرح اتفاقات دو سال نخستین جنگ،( از آغاز تهاجم دشمن تا محاصره و آزادسازی خرمشهر) را درقالب مثنوی حماسی روایت می کند. درتاریخ ادبیات ایران زمین اسطوره ها وقهرمانان بسیاری وجود دارند که همواره دریاد ومحاوره روزمره مردم جاودانهاند .

این منظومه به شرح رشادت ها و ازخود گذشتگی های اسطوره ها و قهرمانان تاریخ معاصر ایران پرداخته است. قهرمانانی که با خون خود، آرامش و امنیت امروز را به ما و فرزندان ما پیشکش نموده اند. بزرگ مردان و زنانی که در آغاز جنگ و تا پیش از حضور موثر نیروهای نظامی ایران، با کمترین امکانات وبا اهدای جان خود، روند پیشروی متجاوزان را کند کرده وهمچنین دلاورانی که درعملیات های آزادسازی خرمشهر، با بدن های خویش به مقابله با تانک های دشمن پرداخته و بزرگترین حماسه تاریخ معاصر این سرزمین را خلق کرده اند. در ادبیات معاصر ایران، آثار بسیاری در نثر و نظم و با موضوع جنگ خلق شده است. از آنجا که کمتر اثر منظومی، در قالب مثنوی حماسی و با موضوع حماسه خرمشهر، در انبوه آثاربه طبع رسیده وجود دارد، لذا سراینده درکنار سایر آثار تاریخی، این اثر را نیز تنظیم کرده و آن را به روح رفیع فرزندان مدافع این آب و خاک و بازماندگانشان پیشکش کرده است. این کتاب توسط انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در تابستان 1395 چاپ و رونمایی شد . فایل صوتی این اثر با صدای شاعر نیز ضبط و تدوین شده است .

نویسنده: پیمان کلانتر معتمدی پژوهشگر و اصفهان شناس

290161

مطالب مرتبط