رییس شورای شهر تهران:

احساس اعتماد و امیدواری مردم مهم‌ترین عامل مشارکت در انتخابات است

رییس شورای شهر تهران گفت: مهمترین عامل مشارکت عمومی در انتخابات را احساس اعتماد و امیدواری مردم دانست.
تصویر احساس اعتماد و امیدواری مردم مهم‌ترین عامل مشارکت در انتخابات است

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن هاشمی در جریان دویست و نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: مناسبت‌های دوم و سوم خرداد را گرامی می‌داریم، همانطور که می‌دانید ربع قرن از دوم خرداد ۱۳۷۶ و چهار دهه از سوم خرداد سال ۱۳۶۱ سپری شده و اکثریت جامعه، بویژه نسل جوان خاطرات روشنی از این مناسبتهای مهم در ذهن ندارند.

وی ادامه داد: دوم خرداد، برای نظام جمهوری اسلامی یک تولد دوباره بود چرا که پیش از دوم خرداد البته به جز اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جریانات سیاسی و حاکمیت نسبت به انتخاب دولت‌ها، پیش‌بینی‌های روشنی داشتند و در انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نمی‌داد. اما در دوم خرداد برای اولین بار، پیش‌بینی پیروزی کاندیدای مورد نظر به موفقیت نرسید و شاید یکی از علل مهم این انتخاب مردم، احساس عمومی از قبل برنده بودن یک کاندیدا در جامعه بود.

هاشمی افزود: در دوم خرداد، جامعه با همه عواطف وپیچیدگی‌هایش، خود را نشان داد و بکار بردن تعبیر حماسه دوم خرداد از سوی رهبرانقلاب، نشان داد که تا چه میزان حضور ومشارکت عمومی در تقویت انقلاب و مردمسالاری دینی نقش ایفا کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نکته مهم در دوم خرداد، اعتماد آحاد جامعه به صندوق‌های رأی بود، افزود: نقش خطبه تاریخی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک هفته قبل از دوم خرداد در حفظ این اعتماد را نباید نادیده گرفت.

هاشمی افزود: امروز در فاصله ۴ هفته تا انتخابات ریاست جمهوری هستیم اما هنوز با فضای سردی مواجه هستیم و نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد مشارکت کمتر از ۴۰ درصد رخ خواهد داد و امیدواریم تا زمان رأی گیری این مشارکت بالاتر برود.

وی ادامه داد: اگر در دوم خرداد، تردید به سلامت صندوقهای رأی، مانع مشارکت بود، امروز ناامیدی بخشی ازجامعه نسبت به موثر بودن صندوق‌های رأی برای حل مشکلاتشان، موجب سرخوردگی و رکود فضای کشور در آستانه انتخابات شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه جامعه باید احساس کند که پیام رأی اکثریت در همه حوزه‌ها و ابعاد عملکردی حاکمیت شنیده می‌شود، اظهار کرد: جامعه باید احساس کند می‌توان از طریق صندوق‌های رأی، بر سیاستگذاری کلان ومشکلات داخلی وخارجی ایران تاثیرگذاری نمود، مهمترین عامل مشارکت عمومی در انتخابات همین احساس اعتماد و امیدواری مردم است که وظیفه دستگاههای مسئول بویژه شورای نگهبان، رسانه ملی و وزارت کشور در این حیطه بسیار خطیر است.

رییس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سوم خرداد ماه گفت: همچنین در آستانه سوم خرداد قرار داریم. سوم خرداد میراث پدرانی است که همراه فرزندان خود، حماسه دوم خرداد را آفریدند و نباید در افکار عمومی سوم خرداد را در برابر دوم خرداد قرار داد.

وی افزود: سوم خرداد، حاصل وحدت و یکپارچگی رهبر و جامعه، ارتش و سپاه، سیاست و اقتصاد برای صیانت از ایران بود و امروز که فقر، آسیبهای اجتماعی، بیکاری، تورم و تحریم ایران را تهدید می‌کند برای عبور از این تهدیدات باید باردیگر نیازمندی به همگرایی و هم افزایی در جهت ترمیم آسیب‌ها و شکاف‌های بجای مانده در اعتماد عمومی یا تعامل جامعه وحاکمیت را جبران کنیم.

هاشمی افزود: همچنین لازم است نسبت به برخورد ناشایستی که با یکی از خبرنگاران حوزه شهری صورت گرفت و منجر به آسیب دیدن ایشان شد تذکر دهم، متاسفانه تاکنون شاهد پاسخگویی مناسب و برخورد با ماموران مقصر در این موضوع نبوده‌ایم.

منبع: ایسنا

290117