ظریف خطاب به بورل:

ادامه تحریم‌ها قابل پذیرش نیست

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی (دونالد) ترامپ به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت (جو) بایدن قابل قبول نیست. تغییر بنیادین این رویکرد به عنوان شرط لازم برای موفقیت گفت‌وگوها در وین، تصمیم سیاسی است که رئیس‌جمهور آمریکا باید اتخاذ کند.
تصویر ادامه تحریم‌ها قابل پذیرش نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

در این گفت ‌و گو، آخرین وضعیت گفت ‌و گوها در وین و پیشرفت‌های قابل توجه انجام شده همچنین موضوعات باقی‌مانده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از تلاش‌های بورل و همکارانش در سرویس اقدام خارجی اتحادیه، از تداوم تروریسم اقتصادی آمریکا طی ۵ ماه گذشته و نقض ادامه‌دار تعهدات این کشور انتقاد کرد.

ظریف با بیان اینکه تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین امریکا به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قابل قبول نیست، گفت: تغییر بنیادین این رویکرد به عنوان شرط لازم برای موفقیت گفت‌وگوها در وین، تصمیم سیاسی است که رئیس‌جمهور آمریکا باید اتخاذ کند.

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک‌ برجام روز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در محل گراند هتل وین پایان یافت. در این دور از نشست ها با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام، روسای هیات‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیشرو پرداختند.
هیات‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌اند، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب اهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.
در نتیجه این رایزنی‌ها و نیز تلاش های هیات‌های کارشناسی طرف های درگیر در گفت ‌وگوها، پیش‌نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است. هیات‌ها در پایان این دور از گفت‌وگوها عازم پایتخت‌های خود شدند. قرار است دور دیگر گفت‌وگوها هفته آینده از سر گرفته شود.

منبع:ایرنا

289759