گلمرادی در گفت‌و‌گو با پرسون تشریح کرد؛

رابطه و تاثیر متقابل نرخ تورم و بازار سرمایه

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار سرمایه و نرخ تورم بر یکدیگر اثر متقابل دارند و در حال حاضر تاثیر تورم بر بورس مانع از رکود بیشتر این بازار خواهد شد. رشد و رونق بورس در بلندمدت می‌تواند به کاهش تورم منجرشود.
تصویر رابطه و تاثیر متقابل نرخ تورم و بازار سرمایه

حسن گلمرادی، عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار پرسون، گفت: بورس و تورم اثرات متقابل بر یکدیگر دارند. چنانچه از زاویه عرضه و یا تقاضا به این موضوع نگاه کنیم نتیجه متفاوت است.

گلمرادی تصریح کرد: با افزایش تورم، ارزش دارایی‌های شرکت‌ها افزایش یافته و این افزایش ارزش دارایی ها به نفع سهامداران و بازار سرمایه است. از طرف دیگر افزایش تورم می‌تواند باعث رشد برخی صنایع صادرات محور نظیر پتروشیمی‌ها شود؛ زیرا با تورم بیشتر و کاهش ارزش پول ملی امکان صدور برخی محصولات صادراتی فراهم شده و بنابراین این موضوع می‌تواند به رونق نسبی صنایع این بخش شود. در نتیجه افزایش صادرات می‌تواند باعث ایجاد یک رونق در کوتاه مدت شود، گرچه تذکر این نکته ضروری است که در بلندمدت اثر تورم بر رونق بازار سرمایه نمی‌تواند پایدار باشد.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش شدید تورم با بروز برخی بی ثباتی‌ها و انتقال منابع به بخش‌های پربازده و دلالی و غیر رسمی می‌تواند باعث کاهش سرمایه گذاری شود. پس تورم الزاما حامی خوبی برای بازار سرمایه نیست و رشد بالای تورم در بلندمدت و حتی در کوتاه مدت با افزایش ریسک و نااطمینانی نیز تاثیر منفی بر رونق بازار سرمایه دارد و در درازمدت تنها بازده واقعی و کاهش ریسک است که می‌تواند به رونق پایدار این بازار کمک کند.

عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، ادامه داد: وقتی تورم ایجاد می‌شود؛ گرچه ارزش اسمی دارایی‌های یک شرکت که شامل ساختمان، تجهیزات و تاسیسات و زمین است؛ با تورم افزایش می‌یابد اما عامل اصلی رشد منافع سهامداران در بلندمدت، به میزان سود واقعی خلق شده و جلب پایدار سرمایه بستگی خواهد داشت و تورم در بلندمدت می تواند با تضعیف فضای کسب و کار و تولید بر کارایی و سود واقعی شرکت‌ها تاثیر منفی بگذارد.

گلمرادی بیان کرد: از طرف دیگر رشد سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی به سمت بازار سهام اثرات منفی و مثبت بر تورم دارد. اگر سرمایه‌های جدید در راستای افزایش تولید باشد؛ حتما رونق بازار سرمایه، اثر منفی بر تورم خواهد گذاشت. اما اگر رونق بازار سرمایه تنها به صورت اسمی بوده و در جهت رونق تولید نباشد، چندان بر کاهش تورم اثر گذار نخواهد بود.

وی همچنین گفت: اگر سهام و منافع سهامداران تامین و بازار سرمایه به ثبات نسبی قابل قبولی برسد؛ تامین سرمایه و رشد سرمایه گذاری راحت تر صورت می‌گیرد و آنگاه پس از رونق بازار سرمایه انتظار کاهش نرخ تورم را خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در پایان تاکید کرد: بازار سرمایه و نرخ تورم جدا از هم نیستند و متقابلا بر هم اثر کوتاه مدت و بلندمدت می‌گذارند و طبق قدرت نسبی این نیروهای شاهد اثرات متقابل منفی و مثبت خواهیم بود. گرچه در حال حاضر تورم خود عاملی است که می‌تواند از کاهش و افت بیشتر شاخص‌ها در بازار سرمایه کمک است. نکته آخر این است که اثر رونق بازار سرمایه بر کاهش تورم تنها در بلندمدت می‌تواند ظاهر شود.

289607