هشت هزار فرصت شغلی؛ ارمغان هشت سال فعالیت شهرک‌های صنعتی

به دنبال صنعت، تولید، رونق اقتصادی و اشتغال قطعی هم می‌آید، اشتغال هم که ایجاد شود، چرخ‌های اقتصاد به حرکت درآمده و نتایج آن در تمامی بخش‌های جامعه نمود می‌یابد.
تصویر هشت هزار فرصت شغلی؛ ارمغان هشت سال فعالیت شهرک‌های صنعتی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورها، بخش مهمی از سهم اشتغال همواره بر عهده صنعت بوده است از همین رو شهرک‌ها و نواحی صنعتی مختلف راه‌اندازی و با تسهیلاتی برای صاحبان صنایع این مناطق روز به روز رونق گرفته و مناطق مختلف را در مسیر رشد و توسعه قرار می‌هند.

بیکاری خود عامل بسیاری از مسائل و معضلات است که مقابله با آنها، بسیار دشوارتر و هزینه‌برتر از ایجاد اشتغال است. از این‌رو، ایجاد اشتغال برای نیروی مولد جامعه، همواره از دغدغه‌های اصلی دولتمردان، فارغ از جناح‌های سیاسی و حزبی است.

هرچه میزان ایجاد اشتغال در کشور، بالاتر باشد، به همان نسبت، پیشرفت‌های ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، ایجاد اشتغال در سطح وسیع، از طریق کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی امکان‌پذیرتر است و از سویی اهمیت نقش شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در ایجاد اشتغال، تولید و رونق اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و در ایران، اولین ناحیه‌ی صنعتی ایران، در سال ۱۳۳۳ و شهر کرج ایجاد شد.

بر این اساس مقرر شد وزارت صنایع با در اختیار گذاشتن زمین و ارائه خدمات آب و برق زمینه ورود صنایع را به این ناحیه فراهم کند و پس از آن سایر شهرها هم صاحب نواحی و شهرک‌های صنعتی شدند.

۳۶ سال پس از استقرار اولین ناحیه صنعتی ایران در شهر کرج، شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان هم در سال ۱۳۶۹ برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و با هدف استقرار و ساماندهی صنایع، تأسیس شد.

این شرکت فعالیت خود را با ۳ شهرک صنعتی آغاز و هم اکنون دارای تعداد زیادی شهرک و ناحیه صنعتی مصوب است که امکان واگذاری زمین در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی آن وجود دارد و ۳ شهرک و ناحیه صنعتی دیگر نیز، در حال آماده‌سازی جهت واگذاری است.

شهرک صنعتی اشراق شماره ۱ زنجان، نوآوران شماره ۲ زنجان، شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان، تخصصی برق، الکترونیک و آی تی زنجان، شهرک صنعتی افق ابهر، شریف ابهر، هیدج، خرمدره، سلطانیه، خدابنده، ماهنشان، انگوران، طارم، نواحی صنعتی طارم و ایجرود، شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان زنجان هستند.

سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی هم که در حال آماده‌سازی هستند، شامل ناحیه صنعتی کارگاهی زنجان واقع در ضلع شمالی عوارضی زنجان- تهران و عوارضی زنجان- تبریز و شهرک صنعتی زنجان ۴ (دره لیک) واقع در کیلومتر ۳۵ اتوبان زنجان- تبریز است.

ایجاد شهرک صنعتی شهید شهریاری در راستای ایجاد توازن صنعتی در سطح استان است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان به برخی از مهمترین اقدامات انجام گرفته در دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از شهرک صنعتی سلطانیه به مساحت ۱۰۳ هکتار، شهرک صنعتی تخصصی برق و الکترونیک زنجان به مساحت ۴۰ هکتار و آماده سازی و تامین زیرساخت ناحیه کارگاهی و صنفی ظریفان به مساحت ۲.۳ هکتار را از جمله این اقدامات است.

محسن عباسی، ایجاد شهرک صنعتی شهید شهریاری (زنجان۴) به مساحت ۴۰۰ هکتار در غرب استان را یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه شهرک‌های صنعتی در استان عنوان کرد و افزود: این شهرک در راستای ایجاد توازن صنعتی در سطح استان است که احداث و تکمیل زیرساخت‌های لازم، اخذ ارزیابی زیست‌محیطی و بهره برداری فاز اول آن در سال جاری، از جمله اقدامات درخور توجه دولت در استان است.

وی با بیان اینکه انرژی‌های برق و گاز از مهمترین نیازهای شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای فعالیت در چرخه تولید است، افزود: در دولت تدبیر و امید طرح‌های بسیاری در بخش برق و گاز به بهره‌برداری رسیده است، که افتتاح پست سیار ۶۳ کیلو ولت شهرک صنعتی افق ابهر، پست سیار ۶۳ کیلو ولت شهرک سلطانیه، پست سیار ۶۳ کیلو ولت شهرک تخصصی روی زنجان و فیبر نوری شهرک صنعتی خدابنده، با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال از آن جمله است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، بهره‌برداری از شبکه توزیع گاز شهرک صنعتی سلطانیه با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال را نیز تنها بخشی از طرح‌های این حوزه عنوان کرد.

توجه ویژه به لزوم ایجاد تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه نبود تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی معضل بسیار بزرگی در مسیر تولید و فعالیت‌های صنعتی است گفت: در چند سال اخیر به این بخش توجه زیادی شده است که بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شریف ابهر و ساختمان کسب و کار شهرک صنعتی افق ابهر، با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی نوآوران زنجان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، گواهی بر این ادعا است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، همچنین به راه‌اندازی و بهره‌برداری سایت‌های کارگاهی و شرکت‌های خدماتی هم اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سایت کارگاهی مس و چاقو در شهرک صنعتی اشراق زنجان به مساحت ۸ هکتار ، سایت کارگاهی و خدماتی خدابنده به مساحت چهار هکتار و شرکت خدماتی شهرک نوآوران زنجان با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال از جمله این سایت‌های کارگاهی و شرکت‌های خدماتی است.

عباسی، گریزی هم به اقدامات انجام گرفته در بخش توسعه شهرک‌ها و خوشه‌های صنعتی زد و افزود: بهره برداری از فاز توسعه شهرک خرمدره به مساحت ۲۵۰ هکتار، توسعه خوشه‌های چاقو، کفش هیدج و خوشه فرش دستباف زنجان، با اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۶۷۵ میلیون ریال و آغاز مطالعات امکان‌سنجی توسعه خوشه کسب و کار مس زنجان از اقدامات انجام گرفته در این حوزه است.

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات دولت در بخش شهرک‌های صنعتی گفت: راه‌اندازی کلینیک کسب و کار شهرک صنعتی از جمله این موارد است که در سال اول(۱۳۹۸) موفق به انجام عارضه‌یابی برای ۴۰ واحد و اجرای ۲۲ مورد پروژه بهبود در حوزه های بازاریابی فناوری اطلاعات و توسعه محصول با جذب ۳ میلیارد ریال اعتبار ملی، از محل بند الف تبصره ۱۸ شده است.

ایجاد میز خدمت الکترونیکی و استقرار سامانه واگذاری الکترونیکی زمین به سرمایه گذاران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، ایجاد میز خدمت الکترونیکی و استقرار سامانه واگذاری الکترونیکی زمین به سرمایه گذاران، در راستای توسعه دولت الکترونیک را هم از دیگر اقدامات دولت عنوان کرد.

عباسی در ادامه به اقدامات انجام شده در خصوص پیوستن شهرک صنعتی شماره یک به خطوط ریلی هم اشاره کرده و می‌افزاید: این طرح یک کار مشارکتی بین ما و راه‌آهن ناحیه شمالغرب است که انجام زیرسازی‌های آن بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان است تا آن را به خط اصلی رسانده و برای ریل‌گذاری به راه‌آهن شمالغرب تحویل دهد.

وی پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون نزدیک به هشت و نیم میلیارد تومان هزینه شده و ۲ میلیارد هم لازم است تا آن ۱۰ درصد باقی‌مانده کامل شود.

در هشت سال گذشته بیش از هشت هزار اشتغال ایجاد شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، در خصوص اشتغال ایجاد شده از طریق شهرک‌های صنعتی استان هم گفت: در هفت سال گذشته، بر اساس، موافقت اصولی‌ و مجوزهای ارائه شده از سازمان صمت به شهرک‌های صنعتی، برای هشت هزارو ۴۵۹ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی تاکید می‌کند که این رقم اشتغال صرفا بر اساس مجوزهای صادر شده است و ممکن است با رقم واقعی متفاوت باشد.

عباسی در خصوص تعیین تکلیف واحدهای صنعتی راکد هم گفت: فقط در سال ۹۹، تکلیف ۲۴۰ فقره واحد صنعتی راکد، تعیین شده و به این ترتیب، مجموع واحدهایی که از ۷ سال گذشته تا کنون، تعیین تکلیف شده‌اند، ۴۰۰ واحد است که به آنها، تخفیف و یا مهلت داده شده است.

بیش از ۱۱۴ هزار نفر در بخش صنعت زنجان اشتغال دارند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز احیای واحدهای تولیدی راکد، صیانت از اشتغال و فعالیت واحدهای تولیدی موجود و برنامه ریزی برای توسعه این بخش را از اولویت های صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان بیان کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۱۴ هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند.

ناصر فغفوری با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ واحد صنعتی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند افزود: فعالیت این واحدها ۳۵۰ نفر به شمار شاغلان بخش صنعت استان افزود.

منبع: ایرنا

289460

مطالب مرتبط