سالمندان بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: این روزها تزریق واکسن کرونا برای سالمندان بالای ۷۵ سال در سراسر کشور آغاز شده و آگاهی از اینکه چه اقداماتی بعد از تزریق این واکسن انجام دهند حائز اهمیت است.
تصویر سالمندان بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر حمید عمادی افزود: به سالمندان توصیه می شود قبل از تزریق واکسن کرونا حتما غذا خورده باشند تا دچار ضعف و غش نشوند و باید قبل از مراجعه به مرکز بهداشت برای انجام واکسیناسیون، هماهنگی های لازم را انجام دهند، زیرا مراجعه بدون هماهنگی، باعث می شود، ساعت های طولانی در صف انتظار بمانند و دچار خستگی و بی حالی شوند.

وی اظهار داشت: تزریق واکسن می تواند پس از چند ساعت از انجام تزریق یا چند روز بعد عوارضی مانند تب، سردرد، سرگیجه و غیره در سالمندان ایجاد کند، بهتر است آنها در صورت وجود این عوارض که طبیعی نیز است، استامینون ۵۰۰ هر هشت ساعت یکبار مصرف کنند و اگر این عوارض حادتر و تداوم یافت به مرکز بهداشت مربوطه که واکسیناسیون انجام شده، مراجعه کنند.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: پرهیز از مصرف مواد غذایی خاصی قبل و بعد از انجام واکسیناسیون کرونا وجود ندارد، سالمندان می توانند شیوه های مداوم تغذیه خود را ادامه دهند و همه گروه های مواد غذایی را مصرف کنند اما رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی ها، عدم تردد در اماکن شلوغ و رعایت فاصه گذاری اجتماعی، شستشو مرتب دست ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده برای آنها ضروری بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

عمادی به همه سالمندان توصیه کرد که واکسن کرونا را حتما تزریق کنند و هیچ عارضه خطرناکی برای آنها وجود ندارد.

اجرای واکسیناسیون کرونا بر اساس جمعیت کشور سن، جنس و بیماری زمینه‌ای که افراد دارند تعیین‌ شده است و تزریق واکسیناسیون در چهار فاز انجام می‌شود.

فاز اول واکسیناسیون در زمستان ۱۳۹۹، برای کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجه با بیماری کرونا و بعدازآن افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان انجام شده و فاز دوم در بهار و تیر ۱۴۰۰، شامل حال افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های پنج سال از بالا به پایین بوده و همچنین افراد ۶۴-۱۶ ساله دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی در خصوص مراقبت‌های بعد از تزریق این واکسن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

تاکنون بیش از ۶۵۲ هزار و ۹۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به بیش از ۸۲۴ هزار و ۱۱۳ دوز رسید و حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا از تولید کنندگان مختلف شامل اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکای تولید کره جنوبی وارد کشور شده است.

منبع: ایرنا

289397