محمد بهادری در گفتگو با پرسون:

شورای نگهبان تنها مرجع احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری/ بررسی صلاحیت‌ها ادامه دارد

در انتخابات مجلس، وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی صلاحیت‌ها را احراز یا رد می‌کنند و شورای نگهبان به عنوان ناظر، نظر نهایی را در مورد کسانی که به نظر اولیه اعتراض دارند، اعلام می‌کند اما در مورد ریاست جمهوری شورای نگهبان وظیفه احراز صلاحیت‌ها را دارد و این مسئله‌ای است که در بند 9 اصل 110 قانون اساسی تصریح شده است. لذا کسانی که فاقد شرایط مد نظر شورای نگهبان باشند از گردونه بررسی و احراز صلاحیت خارج می شوند.
تصویر شورای نگهبان تنها مرجع احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری/ بررسی صلاحیت‌ها ادامه دارد

محمد بهادری معاون پژوهشگاه شورای نگهبان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص وظایف شورای نگهبان در رسیدگی به صلاحیت‌های کاندیدا عنوان کرد: به موجب قانون انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان پس از پایان ثبت‌نام داوطلبان در وزارت کشور پنج روز فرصت دارد که شرایط و سوابق داوطلبان را با شرایط قانونی که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده تطبیق دهد و اسامی اشخاصی را که این شرایط را در آن‌ها احراز می‌کند به وزارت کشور اعلام کند.

بهادری افزود: شورای نگهبان این صلاحیت قانونی را دارد که اگر مهلت پنج روزه کفایت نکند تا پنج روز دیگر نیز بررسی صلاحیت‌ها را ادامه دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری مرجع احراز صلاحیت داوطلبان فقط شورای نگهبان است و این متفاوت با وضعیتی است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی داریم.

معاون پژوهشگاه شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: در انتخابات مجلس، وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی صلاحیت‌ها را احراز یا رد می‌کنند و شورای نگهبان به عنوان ناظر، نظر نهایی را در مورد کسانی که به نظر اولیه اعتراض دارند، اعلام می‌کند اما در مورد ریاست جمهوری شورای نگهبان وظیفه احراز صلاحیت‌ها را دارد و این مسئله‌ای است که در بند 9 اصل 110 قانون اساسی تصریح شده است. لذا کسانی که فاقد شرایط مد نظر شورای نگهبان باشند از گردونه بررسی و احراز صلاحیت خارج می شوند.

289326