کارشناس حوزه ایمنی و آتش‌نشانی در گفت‌وگو با پرسون:

رشد علوم ایمنی مرهون تجزیه و تحلیل علل وقوع حادثه است

پناهی گفت: رشد تکنولوژی ایمنی و پیشگیری از حریق و حوادث مرهون توجه و تجزیه و تحلیل علمی علل اصلی وقوع حادثه آتش‌سوزی است.
تصویر رشد علوم ایمنی مرهون تجزیه و تحلیل علل وقوع حادثه است

محسن پناهی؛ کارشناس حوزه ایمنی و آتش‌نشانی در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، با بیان اینکه در سازمان‌های آتش نشانی ایران بررسی علت برپایه تجربیات چندین ساله حضور در عملیات‌های مهار حریق و حوادث و تجزیه و تحلیل علل وقوع آن است، اظهار کرد: بررسی علل حوادث و حریق تلفیقی از چندین علم اعم شیمی، فیزیک، رفتار شناسی حریق، برق، فیزیک و غیره است که کارشناس بررسی علل حوادث با استفاده و بهره گیری از این علوم و چیدمان پازل‌ها به علت بروز پی می‌برد.

وی با اشاره به اینکه نتیجه کارشناسی حوادث نهایتا می‌تواند ظرف مدت ۳ الی ۵ روز مشخص و پاسخ داده شود تصریح کرد: اما در شرایطی که نیاز به بررسی‌ها و سنجش آزمایشگاهی باشد ممکن است کمی بیشتر از مدت گفته شده زمان‌بر شود.

کارشناس حوزه ایمنی و آتش‌نشانی در خصوص انواع مواردی که به کارشناس این امر ارجاع داده می‌شود، عنوان کرد: با توجه به درخواست‌های مراجع قضایی، محاسبه و برآورد خسارات بیمه‌ای، بررسی علل حریق منزل، خودرو، کارگاه‌های صنعتی و کارخانجات، انفجار و همچنین بروز حوادثی همچون سقوط در چاه و حوادث مشابه به کارشناس حوزه ایمنی و آتش‌نشانی ارجاع داده می‌شود.

محسن پناهی با بیان اینکه کارشناس به معنای دانای کار است و این بدان معنا است که کارشناس یعنی کسی که در یک علم یا فن دارای تخصص است، تصریح کرد: در واقع کارشناس رسمی و یا خبره دادگستری به واسطه تحصیلات یا تجربه خودش در یک حرفه یا علم به اندازه ای تبحر دارد که نظر او ملاک صدور رای قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های یک کارشناس حرفه‌ای است که او را از سایر افراد متمایز می‌کند، تاکید کرد: برای یک کارشناس حرفه‌ای حوزه حریق، گذراندن دوره‌های تخصصی، داشتن تجربه مرتبط، مهارت داشتن، مجهز بودن به دانش و همچنین در صورت نیاز دسترسی و استفاده از آزمایشگاه‌های تخصصی تجزیه و تحلیل مواد از موارد مهم و حائز اهمیت برای موفق بودن هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل تخصصی شدن بسیاری از امور و رشد فزاینده علوم مختلف، اظهار نظر و تشخیص صحت و سقم امور مختلف توسط یک فرد یا اشخاص واحد، امری غیرممکن و نشدنی است بنابراین مراجعه به افرادی که هم توان و سوابق تجربی مفید و هم صلاحیت قانونی لازم را دارند امری الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. کارشناسی، اقدامی تحقیقی و علمی است که بر اساس سوابق تجربی و اطلاعات فنی و علمی نسبت به موردی صورت می‌پذیرد، لذا از اهمیت بالائی برخوردار است و کارشناس حرفه‌ای حریق کارشناسی است که بایستی ابتدا مسلح به سلاح دانش شده، با استفاده از تجربیات مکتسبه، بر دایره آگاهی خود افزوده و با ورود به صحنه‌های متعدد و متفاوت حریق، واقعیات علم رفتارشناسی حریق را لمس و حس نموده تا به ادراک برسد و بتواند به عنوان یک کارشناس حرفه‌ای حریق در حیطه وظایف محوله فعالیت نماید.

فاطمه شمشیرگر-استان زنجان

289310

مطالب مرتبط