لانه خفاش، بلای جدید آثار میراث فرهنگی ایران

یک مسئول میراث فرهنگی کشور گفت: جیوه خفاش یکی از موضوعاتی است که خریدوفروش آن در فضای مجازی زیاد شده است؛ براین اساس قیمت گزاف لانه خفاش باعث تجاوز و دست‌اندازی سوداگران به آثار میراث‌فرهنگی شده است.
تصویر لانه خفاش، بلای جدید آثار میراث فرهنگی ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر خاندوزی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کردکوی از نقشه تجاوز و دست‌اندازی سوداگران میراث‌فرهنگی به برج رادکان این شهرستان برای بافتن لانه خفاش خبر داد و عنوان کرد: جیوه خفاش یکی از موضوعاتی است که خریدوفروش آن را در فضای مجازی زیاد می‌بینیم؛ البته قیمت گزاف لانه خفاش مسئله‌ای است که همه را ترغیب به دانستن واقعیت در رابطه با این ماده می‌کند.

وی افزود: از آنجایی‌ که در سقف برج رادکان، خفاش‌ها لانه دارند ماموران یگان حفاظت شهرستان غرب استان در حین سرکشی از آثار تاریخی این شهرستان، متوجه شدند که در داخل بنای برج تاریخی رادکان داربستی به همین منظور نصب‌ شده است.

خاندوزی در ادامه تصریح کرد: مامور این یگان با اخذ دستور قضایی اقدام به ضبط داربست کرده و تحقیقات اولیه را برای شناسایی عاملان این دست‌درازی آغاز کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کردکوی تاکید کرد: خوشبختانه در سطح شهرستان، دادستان با مجموعه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی همکاری و تعامل بسیار شایسته و تنگاتنگی داشته و حتی یکی از شعب دادگستری شهرستان را به پرونده‌های مربوط به میراث‌فرهنگی اختصاص داده‌اند. هم‌چنین نیروی انتظامی شهرستان نیز همکاری ارزنده‌ای در عملیات‌های کشف و دستگیری حفاران غیرمجاز و متجاوزان به آثار تاریخی با یگان حفاظت داشته است که جای تقدیر دارد.

288489