در هنگام مواجه با رعد و برق چه کاری انجام دهیم؟

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان، توصیه های ایمنی در مواجه با رعد و برق را تشریح و بر توجه به این نکات توسط شهروندان و کشاوزان تاکید کرد.
تصویر در هنگام مواجه با رعد و برق چه کاری انجام دهیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر پیمان اسدی اظهار کرد: صاعقه یکی از اسرار آمیزترین پدیده های خلقت است که در عین زیبایی، بسیار مخرب بوده و در طول تاریخ زندگی بشر، موجب ضرر و زیان مالی و جانی بسیاری شده و از تخلیه الکترواستاتیکی میان ابر و زمین بوجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه در زمان صاعقه زدگی از ایستادن مقابل هر پنجره ای باید خودداری شود و به اجسام و لوازم الکتریکی یا فلزی دست زده نشود، اضافه کرد: از تلفن ثابت استفاده شود، کابل های برق و سیستم های لوله کشی نیز خطرناک بوده لذا باید احتیاط شود.

اسدی با تاکید بر اینکه در حالت ماهیگیری و یا شنا باید به سرعت از آب خارج و از مرکز آن دور شد زیرا قرارگیری نزدیک فضاهای آبی و به خصوص داخل آن مثل زمین های کشاورزی حین وقوع صاعقه، بسیار خطرناک است افزود: اگر گروهی چند نفره هستند، همگی در یک محل تمرکز نکنند، روی پنجه پاهای خود بنشینند، سر را به سمت قفسه سینه و یا فاصله میان زانوها نزدیک کنند و با دستان خود گوش هایشان را بگیرند، هیچ گاه روی زمین نخوابند، زیرا از این طریق تبدیل به هدفی بزرگتر برای اصابت صاعقه خواهند شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان ادامه داد: برخلاف تصورات موجود، صاعقه زدگی آسیب سوختگی وسیع ایجاد نمی کند و بیشتر بدلیل ایجاد حرکت انفجاری شدید باعث بروز جریان تندری شده و قربانی را پرت می کند که این جریان تندری پرفشار عوارضی چون پارگی ایجاد می کند.

اسدی، ایست قلبی و تنفسی، عوارض ناشی از پرت شدگی، آسیب های نورولوژیک، خونریزی ریه، آسیب به احشای داخل شکم و مثانه و سوختگی را از آسیب های ناشی از صاعقه زدگی عنوان و تصریح کرد:۲/۳ بیمارانی که دچار صاعقه زدگی می شوند یک دوره چند ساعته از فلج موقت اندام ها به همراه عدم وجود نبض را تجربه می کنند.

وی با بیان اینکه بهترین راه به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی رعد و برق، عدم مواجهه با آن است، گفت: حداقل ۳۰ دقیقه پس از شنیدن آخرین صدای رعد و برق در پناهگاه امن باید حضور یافت.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با اشاره به اقدامات اولیه در صاعقه زدگی افزود: افراد به واسطه برخورد صاعقه ممکن است دچار اختلالات عصبی (کاهش سطح هوشیاری، فراموشی، تشنج، سوزن شدن انتهای دست و پا، لکنت زبان و کوری و کری موقت)، اختلالات قلبی ـ عروقی (نامنظم شدن ریتم قلب و افزایش فشار خون ) و سوختگی ناشی از برق گرفتگی شوند، اما نگرانی اصلی در مورد آسیب های ناشی از رعد و برق احتمال ایجاد ایست قلبی یا ایست تنفسی است.

اسدی خاطرنشان کرد: نفس مصدوم باید مورد بررسی قرار گیرد، به حرکت سینه یا شکم مصدوم توجه شود، باید نرم و منظم باشد، اگر حرکتی مشاهده نشد گوش را به دهان یا بینی مصدوم نزدیک کرده تا از این طریق صدای نفس او شنیده شود، بر اثر برخورد تنفس او با پوست صورت تان نیز می توانید متوجه تنفس او شوید، چنانچه تنفس نداشت سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

وی با بیان اینکه نبض مچ یا گردن را گرفته شود و اگر مصدوم تنفس و نبض نداشت بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته شود، گفت: چنانچه مصدوم بیهوش بود؛ به هیچ عنوان به او چیزی نباید داد که بخورد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با بیان اینکه محل ورود و خروج جریان الکتریسیته ناشی از برق گرفتگی را برای یافتن علایم سوختگی بررسی شود افزود: باید بدانیم هنگام برق گرفتگی، برق در محل تماس وارد بدن شده و از مسیرهایی که کم ترین مقاومت را دارند مثل اعصاب و رگ های خونی می گذرد و در جایی که بدن با یک سطح فلزی یا زمین تماس پیدا می کند، خارج می شود بنابراین بیشترین آسیب درون بدن رخ داده و اغلب سوختگی های ناشی از صاعقه زدگی سطحی و کوچک است بنابراین پس از اقدامات مذکور مصدوم را به مرکز درمانی رسانده و یا با اورژانس ۱۱۵ تماس گفته شود.

منبع: ایسنا

288208