آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران گفت: ۹۷۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت ۲۰ کیلومتر مترو بوده است.
تصویر آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران؛ محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

در این مراسم علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به طول ۴۳ کیلومتری خط ۱۰ مترو، گفت: امروز عملیات اجرایی پهنه نخست خط ۱۰ متروی تهران که طولانی‌ترین خط درون شهری محسوب می شود، آغاز می‌شود. کارفرمای این پروژه شهرداری تهران و شرکت مترو است. همچنین مشاور کارفرما نیز شرکت مهندسین بهرو و مجموعه مهندسین مشاور فربر است که مطالعات چهار خط جدید مترو (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) را انجام داده‌اند.

وی ضمن اشاره به ابلاغ بازنگری طرح جامع ریلی شهر تهران توسط وزیر کشور در خرداد ۱۳۹۹، بیان کرد: شرکت مترو بنابر قاعده کار از مشاوران ذی صلاح برای طراحی نخست چهار خط جدید مترو تهران استفاده کرد و این اقدام منجربه کلنگ زنی خط ۱۰ مترو در شهریور سال گذشته شد. در همین حین لازم بود تا با استفاده از دستگاه حفار TBM عملیات را آغاز کنیم. دستگاه‌ها در خط ۷، میدان کتاب مستقر بود که با توجه به محدودیت ترافیکی در شش ماهه دوم سال گذشته، خروج دستگاه‌ها و انتقال آن‌ها به نقطه کنونی زمان بر شد.

امام افزود: درحال حاضر قطعات دستگاه‌های TBM در این محل قرار گرفته و درحال اورهال است که امیدواریم پیش از پایان تابستان، دستگاه را به عمق ۱۸ متری منتقل کنیم. پس از مونتاژ دستگاه‌های TBM، عملیات در تابستان به سمت میدان کتاب آغاز خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ خطوط جدید در مطالعات، قطعه بندی شده و برای هر قطعه نیز اولویت‌هایی درنظر گرفته شده است. براساس همین مطالعات، قطعه بین میدان دریاچه چیتگر تا میدان کتاب اولویت نخست شهرداری است و اولویت دوم از میدان دریاچه تا وردآورد خواهد بود که درنهایت این خط به تهرانپارس می‌رسد.

وی با بیان اینکه امید است که تا پایان شهریور مطالعات نخست این چهار خط جدید به پایان برسد؛ افزود: درحال حاضر مطالعات و طراحی‌ فاز یک این قطعه به طول ۱۴/۵ کیلومتر به پایان رسیده است. تمامی موضوعات و مطالعات ژئوپلیتیک آب‌های سطحی، پدافند غیرعامل، مطالعات زیست محیطی و ... مدنظر قرار گرفته است.

امام با اعلام اینکه خط ۱۰ مترو شمالی‌ترین خط شرقی و غربی شهر تهران خواهد بود، گفت: زمان بهره برداری از ۲۰ کیلومتر یعنی حدفاصل وردآورد تا میدان کتاب تا شهریور ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.
وی درباره هزینه این بخش توضیح داد: ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش ساختمانی و دو هزار میلیارد تومان هم برای تجهیزات پیش بینی شده است که در مجموع ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اولیه برای پنج ایستگاه و ۲۰ کیلومتر مسیر پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، تاکید کرد: در این دوره مدیریت شهری خط ۱۰ بسیار مهم و حیاتی است که ۶ منطقه تهران را از مترو بهره مند خواهد کرد. در این ۱۴/۵ کیلومتر، مترو از سه منطقه ۲۲، ۵ و ۲ عبور می‌کند.

منبع: ایسنا

288178