اجرایی شدن مطالعات احداث کریدور خطوط جامع بندرنفتی خلیج فارس

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طرح مطالعاتی احداث کریدور خطوط جامع بندر خلیج فارس با هدف گذاری ساماندهی و افزایش بهره برداری از حداکثر ظرفیت های اسکله و سایتهای نفتی در بندرخلیج فارس در حال انجام است.
تصویر اجرایی شدن مطالعات احداث کریدور خطوط جامع بندرنفتی خلیج فارس

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا محمدی کرجی ران روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای قرارداد مطالعه ۱۲ میلیارد ریال و اعتبار پیش بینی شده جهت اجرای عملیات عمرانی را رقمی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: در ابتدا ۱۵ شرکت به این خطوط متصل شده و بر اساس طرح، در آینده تمامی شرکت های سرمایه‌گذار نفتی واقع در بندر شهید رجایی از این خطوط بهره‌مند خواهند شد.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان داشت: با احداث کریدور خطوط جامع بندر خلیج فارس علاوه بر افزایش حجم عملیات تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، بهره روری از اسکله ها نیز افزایش یافته و به تبع آن شاهد کاهش ماندگاری شناورها در لنگرگاه خواهیم بود.
محمدی کرجی ران، ایجاد بستری مناسب برای خدمات بهتر به بخش های خصوصی در واردات و صادرات فرآورده های نفتی بر اساس استانداردهای معتبر را از دیگر اهداف این طرح یاد کرد.
وی اضافه کرد: با اتصال تمامی شرکت های سرمایه‌گذار به محوطه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر شهید رجایی انتقال فرآورده های متنوع سبک و سنگین نیز از طریق ریل به مخازن مستقر در بندر خلیج فارس امکان‌پذیر خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابرازداشت: با ساماندهی و احداث خطوط جدید امکان پذیرش شناورهای با سایز بزرگ و اتصال آن به مخازن بندر خلیج فارس فراهم و نتیجه این اقدام افزایش سهم بازار در منطقه است.

محمدی کرجی ران ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح امکان اتصال پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و پالایشگاه بندرعباس بدون واسطه و به صورت مستقیم به مخازن نفتی موجود در بندر شهید رجایی فراهم خواهد شد.

بندر نفتی خلیج‌فارس در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس دارای ۱۲ پست اسکله به طول یک‌هزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷.۵ متر و ۳۳۰ هکتار محوطه در حال بهره‌برداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه به عنوان مهم‌ترین بندرنفتی زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب می‌شود.

در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌پذیرد و از برنامه‌های آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکله‌های ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است".

منبع:ایرنا

287884