معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

۲۵ سکه تاریخی مرمت شد

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت ۲۵ سکه تاریخی در آزمایشگاه موزه ذوالفقاری استان خبر داد.

تصویر ۲۵ سکه تاریخی مرمت شد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، محمدرضا محمدپور افزود: چهار عدد سکه نقره دوره عباسی، یک عدد سکه نقره دوره اشکانی و ۲۰ عدد سکه فلوس دوره صفوی توسط کارشناسان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، مرمت، پاکسازی و تثبیت شد.

وی با بیان اینکه مرمت اشیای تاریخی یکی از اولویت‌های این اداره‌کل است، تصریح کرد: عملیات انجام شده بر روی این سکه‌ها شامل پاک‌سازی سطحی و رفع گرد و غبار، پاک‌سازی شیمیایی و مکانیکی و تثبیت است. همچنین مرمت اشیای تاریخی همیشه در طول سال و به صورت مستمر انجام می‌شود.

محمدپور ادامه داد: سکه‌های مذکور به دلیل ویژگی‌های فلز نقره در همه سطوح خود، دارای رسوب و خوردگی‌های نقره بود، به همین خاطر مرمت و پاکسازی این سکه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه اندازه و ظرافت این سکه‌ها، عملیات حفاظت و مرمت را حساس و سخت‌تر می‌کرد، اظهار کرد: ۲۰ عدد سکه تاریخی پس از پاکسازی، تثبیت و مرمت در ویترین موزه ذوالفقاری به معرض نمایش در می‌آید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در صورت درخواست مالکان‌ اشیای تاریخی، امکان انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی برای این آثار در کارگاه‌های مرمتی زیر نظر این اداره‌کل فراهم است.

منبع: ایسنا

287658