کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

تقویت اهرم‌های فشار؛ پاسخ ایران به پیشنهادهای ساده‌لوحانه آمریکا

یکی از پاسخ‌هایی که باید در پکیج و بسته جواب ما وجود داشته باشد این است که اهرم فشار به لحاظ راهبردی و برای برداشته شدن کل تحریم‌ها تقویت شود تا طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی این پیام را دریافت کنند که اگر نسبت به غنی‌سازی ۵ تا ۲۰ درصدی ایران تعرض کردند پاسخ آن‌ها افزایش قدرت این اهرم با استفاده از ارتقاء غنی‌سازی به خلوص ۶۰ درصد و حتی در صورت نیاز بیش‌تر است. چنین پاسخ‌هایی است که اقدامات طرف آمریکایی و اسرائیلی را هزینه‌مند می‎‌کند.
تصویر تقویت اهرم‌های فشار؛ پاسخ ایران به پیشنهادهای ساده‌لوحانه آمریکا

سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اهداف آمریکا برای بازگشت به برجام اظهار داشت: بایدن بر خلاف شعارهای تبلیغاتی‌اش پس از این‌که در رأس کار قرار گرفت، سعی کرد با استفاده از حرکات نمایشی عدم تمایل خود به بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها را به نمایش بگذارد تا به این شکل از ایران اخاذی کند.

خوش پشم افزود: بایدن به دنبال این بود که این مفهوم را به ایران این القا کند که اگر عجله‌ای برای برداشته شدن تحریم‌ها دارید باید ابتدا شما اهرم‌های فشار را زمین بگذارید. طبیعی است که اگر ایران این کار را می‌کرد مجدداً همه چیز به وعده وعیدهای آمریکایی‌ها منوط می‌شد و آن‌ها نیز تحریم را برنمی‌داشتند و بدون هزینه به برجام برمی‌گشتند.

وی تصریح کرد: ایران با تکیه به فرموده مقام معظم رهبری که اعلام کردند عجله‌ای نداریم و با استفاده از مصوبه مجلس و چهار عنصر که عبارتند از غنی‌سازی ۲0 درصدی، کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته، بازسازی راکتور اراک به‌صورت طراحی قدیم و پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، فشار را روی طرف آمریکایی گذاشت.

آمریکایی‌ها پیشنهادهای بسیار ساده‌لوحانه‌ای دادند. آن‌ها از ایران خواستند که این دو اهرم فشار را زمین بگذارد تا بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد شود. طبیعتاً ایران این پیشنهاد را نپذیرفت چرا که ایران باید با این دو اهرم فشار کل تحریم‌ها را بردارد و پیشنهاد آن‌ها بسیار ناچیز بود

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این‌که ممکن است ساخته شدن راکتور اراک دست کم ماه‌ها و شاید یک سال طول بکشد، بیان کرد: این مسئله فشار آنی را بر روی بایدن نمی‌گذاشت اگرچه یک فشار دراز مدت بود اما فشار آنی آن کمتر بود.

خوش چشم ادامه داد: بعد از موافقت‌نامه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس آن فشار و تهدیدی که پروتکل الحاقی می‌توانست به بایدن اعمال کند چند ماهی به تأخیر افتاد.

وی خاطر نشان کرد: از چهار اهرم فشار ایران دو اهرم باقی ماند که با این دو اهرم بایدن به شدت تحت فشار قرار گرفت و در هفته اول فروردین با یک تغییر نگاه ۱۸۰ درجه‌ای دستور داد که اعضای کابینه‌اش سیاست جدیدی را برای بازگشت به برجام و رفتار با ایران اتخاذ کنند و بلافاصله سعی کردند با استفاده از کشورهای غربی برای بازگشت به مذاکره روی ایران فشار بگذارند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکایی‌ها پیشنهادهای بسیار ساده‌لوحانه‌ای دادند. آن‌ها از ایران خواستند که این دو اهرم فشار را زمین بگذارد تا بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد شود. طبیعتاً ایران این پیشنهاد را نپذیرفت چرا که ایران باید با این دو اهرم فشار کل تحریم‌ها را بردارد و پیشنهاد آن‌ها بسیار ناچیز بود.

وی همچنین تشریح کرد: یکی از پاسخ‌هایی که باید در پکیج و بسته جواب ما وجود داشته باشد این است که اهرم فشار به لحاظ راهبردی و برای برداشته شدن کل تحریم‌ها تقویت شود تا طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی این پیام را دریافت کنند که اگر نسبت به غنی‌سازی ۵ تا ۲۰ درصدی ایران تعرض کردند پاسخ آن‌ها افزایش قدرت این اهرم با استفاده از ارتقاء غنی‌سازی به خلوص ۶۰ درصد و حتی در صورت نیاز بیش‌تر است. چنین پاسخ‌هایی است که اقدامات طرف آمریکایی و اسرائیلی را هزینه‌مند میکند.

سید مصطفی خوش چشم در پاسان گفت: این آغاز کار است و این تنها یکی از پاسخ‌های آغازین جمهوری اسلامی ایران و فقط در حوزه هسته‌ای است کما این‌که پاسخ‌های دیگری در حوزه‌های امنیتی، نظامی، سیاسی و سیاست خارجی به گستاخی اسرائیلی‌ها داده خواهد شد.

287049