مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان خبر داد:

پیش‌بینی تابستانی خشک و کم‌آب در 115 روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از پیش‌بینی وقوع مشکل کم‌آبی در ۱۱۵ روستای استان خبر داد.

تصویر پیش‌بینی تابستانی خشک و کم‌آب در 115 روستا

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علیرضا جزءقاسمی اظهار کرد: در حال حاضر کل جمعیت ۶۷۵ هزار نفری ۲۱ شهر استان زنجان و ۹۰ درصد جمعیت روستایی در قالب ۶۱۷ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان است.

وی افزود: ابتدای پارسال ۱۷۱ روستا به صورت فصلی و ۲۳ روستا به‌ صورت دائمی با مشکل تامین آب شرب و بهداشت مواجه بود که با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، مشکل تامین آب شرب ۷۹ روستا مرتفع شد.

این مسئول ادامه داد: علی‌رغم اقدامات انجام‌شده، به دلیل وابستگی بیش از ۷۵ درصدی تامین آب شرب و بهداشت شهر و روستاهای استان به منابع آب زیرزمینی و تاثیرپذیری این منابع از شرایط اقلیمی و نزولات جوی و کاهش ۳۲ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت و کاهش ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در فصول گرم پیش‌‌رو، تامین آب شرب و بهداشت به خصوص در مناطق روستایی به‌شدت دچار چالش خواهد شد.

جزءقاسمی تصریح کرد: اصلاح فرهنگ مصرف، تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی در روستاها بوده و وقت آن فرا رسیده تا روستائیان مصارف غیرضرور همچون مصرف آب شرب برای باغ و باغچه و احشام را متوقف کنند. تولید آب در روستاها بیشتر از نیاز این مناطق بوده و هزینه ناچیز آب‌ بها باعث شده است تا صرفه‌جویی در مصرف این مایه گران‌بها مغفول بماند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر اینکه نباید نگرانی‌های موجود در خصوص آب در بین مسائل دیگر گم شود، یادآور شد: در شهرستان‌های خدابنده و ماه‌نشان احساس خطر برای تامین آب وجود دارد که مدیریت تقاضا، تشدید برخورد با انشعابات غیرمجاز و همکاری مردم در مصرف بهینه آب، تنها راه مدیریت این شرایط است.

انتهای پیام

286932