مدیرکل بهزیستی خبر داد:

فعالیت 15 مرکز اقامتی و بازتوانی در زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از وجود 15 مرکز اقامتی و بازتوانی فعال در زنجان خبر داد.

تصویر فعالیت 15 مرکز اقامتی و بازتوانی در زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمد محمدی اظهار کرد: ۱۵ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین تحت نظارت بهزیستی و یک مرکز گذری سرپناه کاهش آسیب در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: طی یک سال گذشته تعداد ۶۳۶ نفر از معتادین بی‌خانمان نیز از مراکز سرپناه شبانه معتادین و خدمات مرکز مذکور به طور رایگان استفاده کردند و نزدیک به ۹۶۰ نفر از معتادین، خدمات کاهش آسیب تیم‌های سیار به صورت رایگان ارائه شد.

وی با بیان اینکه اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا از منابع پروژه پیشگیری ایدز صندوق جهانی (UNDP) تامین شده است، افزود: نزدیک به ۴۰ هزار ماسک، بیش از ۱۲ هزار دستکش لاتکس، بیش از هزار و ۲۰۰ مایع ضدعفونی‌کننده دست، بیش از ۱۰۰ مایع ضدعفونی کننده سطوح، تعداد ۳ هزار کاور کفش و ۷ مخزن ۲۰ لیتری اسپری کننده سطوح و سه دستگاه تب‌سنج در سه مرحله در بین این مراکز توزیع شده است.

محمدی قیداری تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا مبلغ نزدیک ۱۰۰ میلیون تومان هزینه جبران خسارت به ۱۵ مرکز اقامتی و بازتوانی معتادین و یک مرکز گذری، سرپناه کاهش آسیب پرداخت شده است.

محمدی افزود: در سال گذشته تعداد ۳۶۱ نفر از معتادین بی‌بضاعت برای درمان از خدمات یارانه درمان مراکز اقامتی و سرپایی معتادین بهره‌مند شدند، همچنین تعداد ۴۱۱ نفر مرد و ۵۵ زن متجاهر با دستور مقام قضایی در طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر به مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ استان انتقال و با تأمین هزینه اداره بهزیستی در مراکز نگهداری شد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: در راستای پیشگیری از اعتیاد، بیش از ۲۱۰ هزار نفر از شهروندان در قالب طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد از خدمات آموزشی بهره‌مند شده‌اند و طرح اجتماع محور به شکل سالیانه و مستمر در سطح استان و در محیط‌های شهری‌، روستایی، آموزشی و محیط‌های نظامی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: تیم‌های تشکیل شده در محیط‌های تحت پوشش اداره کل بهزیستی ۲۲۷ تیم شامل (۱۳۵ تیم در محلات شهری، ۶۷ تیم در محلات روستایی، ۱۳ تیم در محیط آموزشی، ۱۲ تیم در محیط کاری) است.

محمدی قیداری تعداد محله‌های زیر پوشش برنامه اجتماع محور اداره کل بهزیستی را ۱۸۷ محیط شامل (۱۰۴ محیط شهری، ۴۹ محیط روستایی،۱۳ محیط آموزشی، ۲۱ محیط کار) عنوان کرد و افزود: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی، در قالب برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور از گرایش افراد به سمت اعتیاد پیشگیری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه خط ملی اعتیاد ظرفیت مناسبی برای ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد دارد، تاکید کرد: اطلاع از چگونگی رفتار با فرد معتاد، کنترل شخص معتاد در مواقع بحرانی، آگاهی از انواع مواد مخدر ناشناخته، ارجاع افراد دارای اعتیاد به مراکز دارای مجوز و معرفی کمپ‌های معتبر را از خدمات خط ملی اعتیاد است.

منبع: فارس

286915