معاون دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد؛

تزریق ۸۵ درصد واکسن‌های ارسالی کرونای به زنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تزریق ۸۵ درصد واکسن‌های ارسال شده یعنی معادل ۱۸ هزار دوز به گروه‌های مختلف هدف در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه وضعیت خوبی در سطح کشوری نیز برقرار است.

تصویر تزریق ۸۵ درصد واکسن‌های ارسالی کرونای به زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه این استان مسوولیت تامین و توزیع واکسن شمال‌غرب کشور و استان‌های هم‌جوار را بر عهده دارد، افزود: زنجان جزو چهار دانشگاه کشوری است که مسوولیت تامین و توزیع واکسن و مواد بیولوژیک را دارد که این مهم برای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، قزوین و دانشگاه‌های کوچک انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس این اطمینان‌بخشی وجود دارد که در سطح ملی واکسن‌هایی که اختصاص می یابد به نحو مناسبی توزیع می‌شود و از طرفی برای واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی برنامه‌ای ملی طراحی شده و مبتنی بر آن عمل می‌شود.

صائینی با اشاره به اینکه زمان تعیین شده برای واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است، گفت: تزریق واکسن برای گروه‌های سنی ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۰ تا ۷۴ و ۶۵ تا ۶۹ سال نیز خرداد و تیر امسال، گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال تیر و مرداد امسال برنامه ریزی شده است و خرداد و تیر ۲ ماهی است که احتمال ورود واکسن های ایرانی دور از ذهن نیست.

وی اظهار داشت: بر این اساس طی ماه‌های یاد شده واکسن‌های بیشتری در اختیار استان‌های مختلف قرار خواهد گرفت و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در سنین ۱۶ تا ۶۴ را شامل می‌شود یعنی تمامی افراد پرریسک طبق اعلام وزارت بهداشت در صورت تامین واکسن تا مرداد ۱۴۰۰ تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

صائینی افزود: پس از این گروه واکسناسیون برای گروه‌های سنی زیر ۶۰ سال و آخرین گروه سنی هم ۱۸ تا ۱۹ را در بر می‌گیرد که دی امسال تحت پوشش قرار خواهند گرفت و بقیه گروه‌های سنی ۵۵ تا ۵۹ سال شهریور، ۵۰ تا ۵۴ سال و ۴۵ تا ۴۹ سال مهر، ۴۰ تا ۴۴ سال آبان، ۳۰ تا ۳۴ سال آذر امسال در نظر گرفته شده است.

وی ابراز کرد: احتمال می رود این آمادگی وجود داشته باشد که در صورت ورود واکسن کرونای ایرانی و قبولی کارآزمایی بالینی و بطور طبیعی طبق اهداف دولت آموزش مدارس و دانشگاه‌ها در سال جاری حضوری باشد و به همین دلیل شتاب بخشی سند واکسیناسیون بیش از گذشته خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: بروز این مساله می تواند تجمع واکسیناسیون در خرداد و تابستان سال جاری را افزایش دهد و بر این مبنا راه‌اندازی مراکز تجمعی نباید مانع تعطیلی دیگر خدمات بهداشتی شود.

وی خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم راه‌اندازی مراکز تجمعی در استان واکسن‌های تزریقی به استان‌های دیگری اختصاص یابد که این مهم در عملیات اجرایی یک بسته تدوین شده است.

منبع: ایرنا

286911