آیا راه اندازی نسخه سوم یونی سوآپ با شکوفایی دوباره دیفای همراه خواهد بود؟

با توجه به اینکه در حال حاضر کل ارزش قفل شده در بخش امور مالی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم به 89 میلیارد دلار می رسد، بازار مشتاقانه منتظر آن است که ببیند آیا راه اندازی نسخه سوم یونی سوآپ (UniSwap v3) می تواند کاتالیزور دیگری برای آغاز روند صعودی بعدی در فضای دیفای باشد یا خیر.

تصویر آیا راه اندازی نسخه سوم یونی سوآپ با شکوفایی دوباره دیفای همراه خواهد بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نسخه سوم یونی سوآپ (Uniswap v3) با نوید ارائه ویژگی ها و فرصت های جدید سودآوری قرار است امروز، پنجم ماه می (15 اردیبهشت) راه اندازی شود. این نسخه بر سه ویژگی جدید برای تأمین کنندگان نقدینگی تأکید دارد که عبارتند از استقرار سرمایه قابل تنظیم در کل منحنی های قیمت بازار به صورت نقدینگی متمرکز، هزینه های بازارساز طبقه بندی شده که افزایش بازده برای جفت های نوسانی را ارائه می دهد و دسترسی ارزانتر به اوراکل ها برای یکپارچگی هرچه بهتر داده ها.

پیش بینی می شود که کاهش احتمالی در کارمزدهای شبکه اتریوم به دلیل ارتقای EIP-1559 در ماه جولای (تیر و مرداد)، پروپوزال ارزش v3 را هم افزایش دهد به علاوه اینکه آخرین نسخه یونی سوآپ نیز پس از اجرایی شدن راه حل لایه دوم، در Optimism راه اندازی می شود.

به نظر می رسد بعد از ویژگی جدید نقدینگی متمرکز که ارائه محصولات بازده منحصر به فرد و قابل تنظیم را برای کاربران نوید می دهد، یک بخش نوپای دیفای متخصص در زمینه توکنیزه سازی سود آتی آماده شکوفایی باشد.

پروژه های نوظهوری مانند Alchemix اخیراً به لطف ویژگی توکنیزه سازی بازده آتی یک رشد شهابی را تجربه کرده اند، در حالی که پروژه های دیگری همچون Alchemist Coin از قراردادهای V2 Geyser Ampleforth استفاده می کنند تا به کاربران خود اجازه دهند توکن های غیرمثلی ایجاد کنند.

نسخه دوم یونی سوآپ

نسخه دوم یونی سوآپ (Uniswap v2) روز 18 مارس 2020 (28 اسفند 98) در شبکه اصلی اتریوم راه اندازی شد. در آن زمان، کل ارزش قفل شده (TVL) در این صرافی غیرمتمرکز تقریباً 13.7 میلیون دلار بود، در حالی که کل ارزش قفل شده در بخش دیفای به حدود 550 میلیون دلار می رسید.

علی رغم جنجال بسیاری که در مورد محبوبیت سیاست لیست باز آن در میان کلاهبرداران و کارمزدهای نسبتاً بالای معاملات آن در مقایسه با برخی از پلتفرم های متمرکز وجود داشت، در ماه آگوست (مرداد ماه) کل ارزش قفل شده این پلتفرم به بیش از 100 میلیون دلار رسید.

پس از مواجه شدن با مجموعه ای از حملات استخراج خون آشام (vampire mining attacks) از سوی بسترهای غیرمتمرکز کشت سود رقیب، یونی سوآپ طی یک فرایند ایردراپ، در ماه سپتامبر (شهریور) توکن بومی خود را میان کاربران پروتکل v2 توزیع کرد و به این ترتیب کل ارز قفل شده در شبکه خود را به بیش از 2 میلیارد دلار رساند.

در حالی که بازارهای دیفای در سه ماهه چهارم سال 2020 با رکوری نسبی مواجه شد و در همین حال قیمت بیت کوین به مرز 20000 دلار رسید، ارزش قفل شده در این بخش از ابتدای سال 2021 بار دیگر افزایش یافته است، در حالی که ارزش قفل شده در یونی سوآپ از 2.15 میلیارد دلار به 8.53 میلیارد دلار رسیده است.

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با رسانه پرسون نمی باشد.

منبع: cointelegraph

286680