آخرین جزئیات کرونا در ایران؛

هر 4 دقیقه یک مورد فوتی / فاجعه همچنان ادامه دارد

درحالی تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا مرز ۷۳ هزار نفر را رد کرده که با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم ویروس منحوس ماهیانه ۴۸۸۱ نفر از هموطنان را به کام مرگ کشانده و کارشناسان معتقدند پاشنه آشیل مدیریت این شرایط بیماریابی فعال است.
تصویر هر 4 دقیقه یک مورد فوتی / فاجعه همچنان ادامه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، روز گذشته درحالی به استناد آمار رسمی 344 نفر دیگر از هموطنانمان به دلیل ابتلاء به ویروس کووید 19 جان خود را از دست دادند که با اضافه شدن این تعداد از موارد فوتی از ابتدای آغاز همه‌گیری ویروس منحوس جمع کل متوفیان کرونایی مرز 73 هزار نفر را رد کرده و اکنون 73219 نفر ثبت شده است.

در نگاه اول اگرچه مقایسه آماری این تعداد از متوفیان با درنظر گرفتن نرخ مرگ در شورمان زیاد جلب توجه نکند و گروهی براین باور باشند که فاصله کمی‌بیشتر از یک درصدی نرخ مرگ با سایر نقاط جهان به دلیل شرایط ایران قابل قبول است؛ اما با نگاهی دقیق‌تر و همچنین مقایسه این آمار با نرخ مرگ و میر در کشوری مثل هندوستان که امروز با سونامی مرگ کرونایی مواجه شده و البته درنظر گرفتن فاکتور تاثیرگذار جمعیت؛ می‌بینیم در ایران از ابتدا پاندمی ماهیانه 4881 نفر فوت‌شده‌اند که این رقم حتی از سرزمین هفتاد و دو ملت بسیار بالاتر و نگران کننده‌تر است.

این درحالی است که بر پایه آمار‌های یک‌روز گذشته، «نرخ مرگ» در کشورمان 3.5 درصد ثبت‌شده است و به همین تناسب، «نرخ بهبود» 96.5 درصد، اما در عین‌حال میانگین نرخ مرگ بهبودی در دهکده‌جهانی 2.4 درصد اعلام شده که تاکیدی بر وضعیت به مراتب بهتر از ایران است.

در این‌زمینه اگرچه موضوع تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران عاملی تاثیرگذار بوده و در بسیاری از موارد مشکلاتی را به نظام سلامت ایران تحمیل کرده است اما نباید فراموش کنیم براساس اعلام رسمی مقامات ایران زیرساخت‌های بهداشت و درمان درکنار تخصص بالای پزشکان کشور و صد البته دانش فنی موجود با مدیریت دقیق و تدبیری اصولی می‌توانست شرایط بهتری را برای ایران رقم بزند.

به‌هرحال به‌لطف خداوند و با تلاش بی‌وقفه کادر درمان به عنوان سربازان خط مقدم سلامت کشور و همراهی جسته و گریخته هموطنان امروز نزدیک به 15 ماهه است که در شرایط کرونایی ایستادگی کرده‌ایم و به گفته مسئولان بزودی شاهد تولید انبوه واکسن و برخی داروهای موثر کرونایی در کشورمان خواهیم بود، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که ایمنی جمعی در کشور ایجاد نشده و حتی برخی از کارشناسان با توجه به احتمال ورود ویروس‌ جهش یافته هندی به کشور پیش‌بینی آغاز موج پنجم را در سیر نزولی موچ چهارم دور از انتظار نمی‌دانند.

کارشناسان نظام سلامت و بهداشت در این زمینه تاکید دارند، در شرایطی که اکنون قرار گرفته‌ایم و با درنظر گرفتن امکاناتی که در اختیار داریم بهترین راهکار رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها و البته فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است و به نوعی پاشنه آشیل تمام این سیاست‌گذاری‌های بیماریابی فعال و البته هوشمندانه از طریق اجرای برنامه‌های محله‌محور است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در دو ماه گذشته بیش از 40 هزار نفر از مبتلایان مثبت که قرنطینه بوده‌اند، نقض قرنطینه کرده اند و این افراد همانند یک بمب ویروسی در جامعه می چرخند. یکی از بزرگترین اهداف ما در گام پنجم، اطمینان حاصل کردن از رعایت قرنطینه موارد شناسایی شده با شیوه محله محور است.

علیرضا رئیسی با اشاره به نقطه ضعف اصلی مدیریت کرونایی از ابتدای آغاز همه‌‌گیری تا امروز تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف ما، عدم رعایت قرنطینه توسط بیماران شناسایی شده است، درحالی که تست و بیماریابی 10 نفر از افراد در تماس با مبتلایان و موارد شناسایی شده یکی از اصلی‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارها در مقابله با ویروس کرونا شناخته شده است که البته تجارب بسیار مثبتی در سایر کشورها با اجرایی شدن این روند ثبت شده است.

رئیسی همچنین افزود: در سیاستگذاری اخیر مدیریت همه‌گیری کرونا رهگیری و بیماریابی فعال 80 درصدی در سراسر کشور است به این ترتیب لازم است حداقل 8 نفر از اطرافیان فردی که نتیجه تستش مثبت‌بوده، مورد غربالگری دقیق قرار گیرد تا از ایجاد کانون‌های آلودگی خانوادگی و همچنین همکاران در شرکت‌ها، ادارات و مراکز ارایه خدمات جلوگیری کرده باشیم.

به گفته کارشناسان نتایج بسیار مثبت اجرای طرح شهید سلیمانی تاکید براین واقعیت است که با استفاده از توان نهادها و سازمان‌هایی که دارای امکانات موردنیاز بیماریابی فعال هستند؛ در مدیریت همه‌گیری، آنهم در شرایط فعلی که خطر آغاز موج پنجم همه‌گیری بیخ گوش کشورمان قرار دارد؛ امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

تغییر رنگ معنادار بوم کرونایی ایران

براساس استانداردهای بهداشتی از همان اوایل آغاز همه‌گیری برای مدیریت بهتر با استفاده از رنگ‌‌ها مسئولان بهداشت و درمان در سراسر کشورها تلاش کردند میزان وخامت یا عادی بودن شرایط را مطرح کنند تا علاوه بر مسئولان مرتبط ساکنان مناطق برای مدیریت زندگی روزانه و رعایت اصول بهداشتی گام‌های موثرتری بردارند؛ از این رو بوم نقاشی ایران نیز از همان دوره رنگ‌های مختلفی از زرد و آبی تا قرمز تیره به خود دید.

تاجایی که با آغاز سال 1400 تقریبا تمام سطح کشور با رنگ قرمز کرونایی به نمایش گذاشته شد و همه مسئولان بروز بحرانی تازه یا همان پیک چهارم را اطلاع‌رسانی کردند و امروز در میانه دومین ماه قرن جدید بازهم این رنگ‌ها تغییرات معناداری را ثبت کرده‌اند که براساس آن همه کارشناسان یکصدا اعلام می‌کنند شرایط بسیار شکننده و البته تهدید همچنان باقی است.

به استناد آمارهای رسمی وزارت بهداشت اکنون 102 شهر کشور در وضعیت قرمز، 235 شهر در وضعیت نارنجی و 111 شهر در وضعیت زرد قرار دارند و خبری هم از نقاط آبی یا همان کم خطر کرونایی در سراسر ایران نیست، این درحالی است که ابتدای اردیبهشت 1400 شرایط رنگ بندی کرونایی ایران با 198 شهرستان قرمز، 157 شهرستان نارنجی، 84 شهرستان زرد و 9 شهرستان آبی اعلام شده بود.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه می‌گویند اگرچه در نگاه اول کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی حکایت از بهبود شرایط در برخی نقاط دارد اما از سوی دیگر حذف شهرستان‌های آبی و افزایش تعداد نقاط زرد و نارنجی خبر از شکنندگی بسیار بالای شرایط در موج چهارم می‌دهند که اگر به این موضوع بی‌توجه باشیم هنوز نزولی شدن موج چهارم تثبیت نشده باید منتظر سربرآوردن آمارهایی جدید و آغاز موج پنجم کرونا در کشور باشیم.

286612