بصیری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

آمریکا همچنان غیرقابل اعتماد است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ثبات در ایران نیستند و از قدرتمند شدن ایران به شدت پرهیز می‌کنند. به احتمال بالا قراردادهای جدید به خصوص در حوزه اقتصادی نقض می‌شود. آمریکا در چهل و دو سال گذشته تعهدات خود را زیرپا گذاشته و قابل اعتماد نیست.
تصویر آمریکا همچنان غیرقابل اعتماد است

مسعود بصیری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص علت عدم اطلاع دقیق از نشست وین و نقاط قوت ایران در مذاکرات گفت: به طور معمول تا زمانی که مذاکرات به یک نتیجه مشخص نرسد؛ افشا نمی‌شود. زیرا هر دو طرف نگران هستند که فشارهای بیرونی در تصمیم گیری نهایی تاثیرگذار باشد.

بصیری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اقداماتی که ناشی از تحریم‌های آمریکا است را مانند فروش نفت در این شرایط، تکیه بر تولیدات داخلی به دلیل افزایش قیمت ارز و تفاوت قیمت تولیدات داخلی با کالاهای خارجی، افزایش صادرات و حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت را بیان کند.

وی ادامه داد: نفرت عمومی از ایالات متحده میان مردم افزایش پیدا کرده و همین موضوع به آمریکا یادآوری می‌کند که اگر امتیاز قابل توجهی به جمهوری اسلامی ایران ندهد؛ قطعا در آینده دچار مشکل جدی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که آمریکا فریبکار است؛ گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ثبات در ایران نیستند و از قدرتمند شدن ایران به شدت پرهیز می‌کنند. به احتمال بالا قراردادهای جدید به خصوص در حوزه اقتصادی نقض می‌شود. آمریکا در چهل و دو سال گذشته تعهدات خود را زیرپا گذاشته و قابل اعتماد نیست.

بصیری افزود: مشخص نیست که بایدن بتواند موفق عمل کند و در دور بعدی نیز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. ممکن است فردی جمهوری خواه مانند ترامپ در رأس قدرت باشد و به توافق تعهدی نداشته باشد. ضمن این که دموکرات‌ها نیز نظیر اوباما قوانینی را علیه ایران وضع کردند و فشارهای زیادی را به کشور وارد کردند.

286529