نیویورک تایمز ادعا کرد:

برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در سطح سفیران

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به روابط اخیر ایران و عربستان سعودی ادعایی از طرف برخی مقامات ناشناس ایرانی و عراقی را مطرح کرد که مذاکرات جدیدی در ماه مه میان دو کشور انجام خواهد شد. ‌
تصویر برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در سطح سفیران

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه نیویورک تایمز در بخشی از یک گزارش درباره اخبار اخیر مربوط به مذاکرات انجام شده میان ایران و عربستان سعودی در عراق نوشت: نه ایران و نه عربستان سعودی به صورت علنی مذاکرات را تایید نکرده اند. مقامات سعودی حتی به طور علنی آن را رد کرده اند. وجود این مذاکرات به طور غیر علنی توسط مقامات عراقی و ایرانی تایید شد. تحلیل گران می گویند که تغییرات اخیر در دولت آمریکا که شامل کاهش تمرکز طولانی مدت واشنگتن بر خاورمیانه می شود، باعث شده است سعودی ها در تعهد آمریکا به دفاع از آن تردید کنند و این موضوع موجب تضعیف جایگاه عربستان سعودی شده و آن را واداشته است موضعی در قبال ایران اتخاذ کند که کمتر خصمانه است.

در ادامه این گزارش، نیویورک تایمز با مطرح کردن ادعای مقامات ایرانی و عراقی که نمی خواستند نامشان فاش شود، نوشت: طبق گفته ی دو مقام عراقی، یک مقام ایرانی و یک مشاور دولت ایران که نمی خواستند نامشان فاش شود چون مجاز به ارائه اطلاعات به رسانه ها نبودند، در این مذاکرت که اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، مقامات ارشد امنیتی ایرانی و سعودی حضور داشته اند. مشاور دولت ایران گفت که مذاکرات با حضور خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شده است.

به ادعای این روزنامه، این مقامات گفتند که دو کشور موافقت کرده‌اند مذاکرات در ماه مه در بغداد و احتمالا میان سفیران این کشورها ادامه پیدا کند.

نیویورک تایمز ادامه داد: وقتی از دولت سعودی در این باره پرسیده شد، بیانیه ای منتشر کرده و گفت «از هر فرصتی برای پیش برد صلح و ثبات در منطقه» استفاده می کند، در صورتی که ایران «حسن نیت نشان دهد» و «فعالیت های بدخواهانه اش را کاهش دهد».

این گزارش می افزاید: هر یک از دو کشور احتمالا درخواست های بزرگی از طرف دیگر خواهد داشت. مقامات و تحلیل گران ایرانی گفته اند که ایران می خواهد موضوع مناقشه یمن را حل کند و اطمینان یابد حوثی ها نقشی در تقسیم قدرت در دولت یمن دارند. ایران همچنین از عربستان سعودی می خواهد از کارزار فشار آوردن در راستای خارج کردن نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه دست بردارد و لابی کردن برای تحریم ها علیه ایران را متوقف کند و روابط با اسرائیل را مانند دیگر کشورهای عربی عادی سازی نکند.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: طبق گفته سجاد جهاد یکی از اعضای بنیاد قرن که یک گروه تحقیقاتی مستقل است، سعودی ها می خواهند راهی برای پایان دادن به جنگ یمن پیدا کرده و تحرکات شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق را که به اهداف سعودی حمله کرده اند و پهپادهایی را از عراق به سمت عربستان سعودی روانه کرده اند متوقف کنند.

پیش از این روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه مدعی گفت‌وگوی مستقیم مقامات ارشد ایران و عربستان در بغداد پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد.

در این گزارش آمده است: هدف از این مذاکرات که دور اول آن ماه جاری (میلادی) در پایتخت عراق انجام شده، اصلاح روند روابط میان دو کشور بوده است و اولین گفت وگوی سیاسی مهم میان دو کشور از سال ٢٠١٦ به شمار می آید.

این روزنامه آمریکایی همچنین آورده بود که دور اول این مذاکرات روز نهم آوریل برگزار شده و دو طرف درباره موضوع یمن و آنچه حملات انصارالله به عربستان خوانده شده بحث و گفت‌وگو کرده اند که به گفته این منابع آگاه، این دور از مذاکرات مثبت بوده است.

فایننشال تایمز در ادامه مدعی شد ه بود که هیئت سعودی به سرپرستی رئیس اطلاعات عربستان در این رایزنی ها حضور داشته و دو طرف قرار است هفته آینده بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.

بنابر ادعای این روزنامه، نخست وزیر عراق انجام این مذاکرات را تسهیل کرده است.

فایننشال تایمز در امه این ادعا در خبری متناقض اعلام کرد که یک مقام ارشد دولت عربستان وجود هر گونه مذاکره با ایران را رد کرده است.

286227

مطالب مرتبط