آغاز برداشت کلزا در قصر شیرین

کلزا هم اکنون به قیمت کیلویی بیش از هشت هزار تومان از کشاورزان توسط کارخانه روغن کشی نازگل کرمانشاه خریداری می‌شود
تصویر آغاز برداشت کلزا در قصر شیرین

به گزارش سایت خبری پرسون، از کرمانشاه مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: برداشت محصول کلزا از سطح ۱۵۵ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.

‌مراد محمودیان فر مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه میانگین عملکرد تولید کلزا در هکتار یک و نیم تن است، افزود: در برخی از مزارع سطح تولید در هر هکتار به ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد.

وی اظهار داشت: این محصول هم اکنون به قیمت کیلویی بیش از هشت هزار تومان از کشاورزان توسط کارخانه روغن کشی نازگل کرمانشاه خریداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: کشت کلزا در این شهرستان چند سالی است رونق گرفته و از مزایای آن نیاز به آبیاری کمتر و قرار گرفتن این محصول در تناوب کشت و بالا بردن کیفیت وحاصلخیزی خاک جهت محصول بعدی و مبارزه فیزیکی با رشد علف‌های هرز است.


محمودیان فر تاکید کرد: یکی دیگر از مزایای مهم توسعه کشت این محصول، بالا بردن ضریب خود اتکایی به روغن داخلی و کاهش نیاز و قطع وابستگی به روغن‌های خارجی است.

او ادامه داد: برداشت این محصول همزمان در اراضی زیر کشت بخش سومار و بخش مرکزی آغاز و کار خرید مستقیم توسط کارخانه نازگل و کمسیون خرید تعاون روستایی مستقر در شهرستان نیز انجام شده سپس محصول تحویل کارخانه روغن کشی داده خواهد شد.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و روغن کلزا نیز به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می‌باشد.


قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در مجموع ۳۱ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

منبع:ایرنا

286406