محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان:

هرمزگان در پاییز شاهد تولید بذر کدو آجیلی خواهد بود

محقق بخش زراعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان از تولید بذر کدو آجیلی در کشت پاییزه در هرمزگان خبر داد.
تصویر هرمزگان در پاییز شاهد تولید بذر کدو آجیلی خواهد بود

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، حامد حسن زاده در گفتگو با خبرنگاران در تشریح تولید بذر کدو آجیلی در هرمزگان بیان داشت: تداوم کشت برخی محصولات سبزی و صیفی در منطقه هرمزگان و نوسانات شدید قیمت محصول و همچنین افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید، منجر به بی‌رغبتی برخی کشاورزان نسبت به کشت و تولید محصولات سبزی و صیفی رایج در این منطقه نظیر پیاز، بادمجان و گوجه‌فرنگی شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به‌دلیل کاهش نزولات جوی و همچنین برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها، نیز نگاه‌ها را به سمت محصولاتی با نیاز آبیاری کم معطوف داشته است.

محقق بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان اظهارداشت: کدو آجیلی از جمله محصولاتی است که به دلیل نیاز آبیاری کمتر (مصرف کمتر آب)، می‌تواند در کشت پاییزه هرمزگان موجب ایجاد تنوع در الگوی کشت محصولات شود.

به گفته وی، کشت بذر کدو آجیلی در مناطق ساحلی استان هرمزگان از اواسط شهریورماه تا آذرماه امکان‌پذیر است.

حسن زاده در خصوص زمان کشت محصولات، عنوان کرد: این مناطق فاقد سرمای زمستان بوده و عمده محصولات فصل گرم نظیر گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل، هندوانه، خیار سبز و…، در پاییز کشت می‌شود.

وی افزود؛ در مجموع از مهمترین مزایای کشت کدو آجیلی در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی می توان به کشت مستقیم و حذف هزینه های تولید و انتقال نشاء، نیاز آبی کمتر، برداشت یکباره محصول، قابلیت نگهداری محصول برداشت شده و قیمت مناسب محصول تولید شده اشاره کرد.

منبع:مهر

286339