رونمایی از کتاب جغرافیای تاریخی هرمزگان

رونمایی از کتاب «جغرافیای تاریخی هرمزگان» به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان در فضای مجازی برگزار شد.
تصویر رونمایی از کتاب جغرافیای تاریخی هرمزگان

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، برنامه گرامیداشت روز ملی خلیج فارس به همراه رونمایی از کتاب «جغرافیای تاریخی هرمزگان» با حضور احمد سایبانی نویسنده اثر و پژوهشگر؛ رامین آذرمهر، مدیر مرکز اسناد و پژوهشهای تاریخی شهرداری بندرعباس؛ عبدالجلیل مرداسنگی، ناشر اثر؛ نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از شاعران برتر کشور و استان و با حضور مهرنوش منصوری دبیر محفل ادبی صبای هرمزگان در فضای مجازی برگزار شد.

احمد سایبانی ضمن تبریک روز ملی خلیج فارس بیان کرد: این کتاب به شرح وقایع و جغرافیای شهرستانهای کنونی و جزایر استان می پردازد و کتابی جامع در باب هرمزگان شناسی است.

وی افزود: وجود مشکلات، چاپ و نشر این کتاب در سال ۹۲ را به تعویق انداخت و امسال توفیق چاپ کتاب حاصل شد.

عبدالجلیل مرداسنگی، ناشر اثر بیان کرد: یکی از راههای پاسداشت خلیج فارس، مستندنگاری خلیج فارس و هرمزگان است.

مرداسنگی تاکید کرد: احمد سایبانی پژوهشگر و محققی توانمند در حوزه تاریخ هرمزگان بویژه تاریخ بندرعباس است و کتابهای با ارزشی در باب هرمزگان و تاریخ آن برای آشنایی ما و نسل های آینده نگاشته است.

وی افزود: ویلم فلور نویسنده کتاب تاریخ بندرعباس در جهت تاکید بر درستی مطالب نوشته شده در کتاب خود ارجاعات متعددی به کتابها و مقالات احمد سایبانی در باب هرمزگان شناسی دارد.

رامین آذرمهر، مدیر مرکز اسناد و پژوهشهای تاریخی بندرعباس بیان کرد: یکی از منابع مهم ارجاعات کتابهای تاریخ هرمزگان آثار احمد سایبانی است.

این استاد دانشگاه اشاره‌ای به تاریخ خلیج فارس کرد و گفت: اولین نقطه تشکیل اجتماعات اولیه به معنای تمدن در حاشیه خلیج فارس است، دریانوردی نیز از خلیج فارس شروع می شود و دریانوردان فرهنگ خلیج فارس را به دنیا عرضه کردند.

وی افزود: جایگاه و اهمیت خلیج فارس در طول تاریخ باعث بوجود آمدن یکسری تنش‌ها و اتفاقات شده است. اولین بار در زمان هخامنشیان نام فارس بر این آبها نهاده شده است و این به اسنادی که از سنگ نوشته معروف داریوش در کانال سوئز بدست آمده است برمی‌گردد.

در پایان برنامه بزرگداشت روز ملی خلیج فارس شاعران برتر کشور و استان نغمه مستشار نظامی، محمدعلی یوسفی، عبدالرحیم سعیدی راد، محمدعلی قویدل، عبدالحمید انصاری‌نسب، امیرحسین والا به شعرخوانی در باب خلیج فارس و شب قدر پرداختند.

منبع:مهر

286205