دبیر انجمن اسلامی راه امید دانشگاه اصفهان:

روحیه مطالبه‌گری دانشجویان کمرنگ شده است

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان گفت: دانشجو باید به راحتی بتواند عقاید خود را بیان کند و اینکه بخواهیم تفکرات دانشجویان و ذهن خلاق آنان را نادیده بگیرم مطمئنا به ضرر کشور خواهد بود.
تصویر روحیه مطالبه‌گری دانشجویان کمرنگ شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر مسعود بقایی درباره شور و حال انتخاباتی در دانشگاه‌های کشور و دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: شرایط انتخابات امسال با سال های پیش مقداری متفاوت است. موضوع اولی که وجود دارد مشکل کروناست که مردم در این باره نگرانی های زیادی دارند و ممکن است این مشکل، انتخابات ۲۸ خرداد را تا حدی تحت الشعاع قرار دهد. همچنین شور و حالی که در ستادهای انتخاباتی سال های قبل شاهد بودیم ممکن است دیگر وجود نداشته باشد.

وی افزود: این موضوع سبب می شود که اهمیت فضای مجازی در ترغیب مردم به شرکت در انتخابات دوچندان شود و این امکان وجود دارد که مردم برای کسب خبرهای انتخاباتی و انتخاب کاندیدای مورد نظرشان بیشتر به فضای مجازی روی آورند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان، گفت: یکی از مواردی که از اهمیت شایانی برخوردار است و در مشارکت بهتر مردم و قشر دانشجو در انتخابات تاثیر دارد این است که تایید صلاحیت کاندیداها زودتر انجام شود تا مردم بهتر بتوانند کاندیدای مورد نظر خودشان را بر گزینند. اینکه تنها دو هفته به مردم زمان داده شود تا کاندیداها را بشناسند کافی نیست، بلکه باید از یک یا حتی دو ماه قبل تکلیف کاندیداها مشخص شود.

بقایی تصریح کرد: روحیه مطالبه گری که قبلا در دانشجویان وجود داشت هم اکنون کم رنگ تر شده است که این امر بیشتر به پاسخگو نبودن مسئولان به مطالبه گری دانشجویان بر می‌گردد. پاسخگو نبودن و بها ندادن به دانشجو سبب می شود که یک نوع رخوت در فضای دانشگاه به وجود بیاید و دانشجویان کمتر به سمت امور سیاسی و انتخاباتی بروند.

وی با بیان اینکه شور و حال سیاسی که دانشگاه ها در گذشته داشتند هم اکنون خیلی کمتر شده است، گفت: ۵ سال پیش که وارد دانشگاه شدم میل دانشجویان به امور سیاسی بسیار بیشتر از زمان کنونی بود. متاسفانه به فضای سیاسی در دانشگاه ها بها داده نمی شود و دانشجویان کمتر می توانند فعالیت سیاسی داشته باشند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان، افزود: به تفکرات مختلف سیاسی در جامعه و دانشگاه باید بها داده شود، چراکه نمی توانیم به کسی بگوییم نمی توانی چنین تفکری داشته باشی یا باید در این راه حرکت کنی. رخوت فضای سیاسی در جامعه و دانشگاه به ضرر کشور است که سبب مشارکت کمتر مردم در انتخابات می شود.

بقایی با بیان اینکه دانشگاه باید مهد تفکرات سیاسی باشد، یادآور شد: دانشجو باید به راحتی بتواند عقاید خود را بیان کند و اینکه بخواهیم تفکرات دانشجویان و ذهن خلاق آنان را نادیده بگیریم مطمئنا به ضرر کشور خواهد بود. اگر مطالبه گری دانشجویان بدون پاسخ بماند طبیعی است که میل دانشجو به امور سیاسی کاهش یابد.

ایجاد احزاب جدید ضروری است

وی ادامه داد: هم اکنون در فضای سیاسی کشور شاهد دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرا هستیم که معتقدم این دو جریان کارایی لازم را ندارند و باید احزاب بیشتری خارج از این دو قطب سیاسی به وجود بیاید، چرا که جامعه نیاز به تفکرات و ایده های جدیدتری دارد. در این صورت مردم میل و رغبت بسیار بیشتری برای شرکت در هر انتخاباتی خواهند داشت.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: در ۱۶ سال گذشته که دو رئیس جمهور از دو جناح سیاسی مختلف سر کار بودند به چنین وضعیت اقتصادی رسیدیم و مردم و دانشجویان بیشتر درگیر مسائل اقتصادی و معیشتی خود هستند و دانشجو به دنبال این است که تنها گلیم خود را از آب بیرون بکشد. این مشکلات سبب شده که برخی از دانشجویان یا به فکر مهاجرت باشند و یا به مسائل سیاسی توجهی نکنند.

بقایی گفت: در مدت باقی مانده تا انتخابات کسانی که کاندیدا می شوند باید ایده های جدیدی را مطرح کنند که البته قابل اجرا باشد. تفکرات گذشته به بن بست رسیده و در دانشگاه حرف دانشجو شنیده نمی‌شود. این رویه که هر ۴ سال یک بار به فکر دانشجو بیفتند که قبل از انتخابات فعالیت سیاسی کند و بعد از انتخابات دانشجو را رها کنند رویه درستی نیست.

وی با بیان اینکه اتحاد و همدلی سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: اختلافات داخلی و جناحی را باید در کشور کنار بگذاریم و به فکر این نباشیم که این جناح، جناح رقیب را تخریب کند. همچنین در انتخاب مدیران دانشگاهی باید دقت کنیم و کسانی را در راس دانشگاه ها قرار دهیم که از جنس دانشجو باشند و حرف او را بفهمند. اگر در کشور و سایر دستگاه ها نیز افراد لایق سر کار باشند مسلما بسیاری از امور کشور حل می‌شود.

منبع : ایسنا

286177

مطالب مرتبط