سرپرست گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان خبر داد:

لزوم حفاظت از محصولات زراعی سرمایی در مناطق سردسیر

سرپرست گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان به احتمال ایجاد کمینه دمای صفر و زیر صفر در مناطق سردسیر استان، اشاره کرد و گفت: لزوم حفاطت از محصولات زراعی حساس به سرما در برابر سرمازدگی وجود دارد.

تصویر لزوم حفاظت از محصولات زراعی سرمایی در مناطق سردسیر

سربه گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، سونا صرفی با بیان اینکه میزان دمای هوای مناطق مختلف این استان امروز با کاهش نسبی ۲ تا سه درجه سانتیگراد مواجه شده است، افزود: دوشنبه میزان دمای هوا در مناطق مختلف این استان با کاهش همراه خواهد شد که در مناطق سردسیر و مرتفع می‌تواند به صفر و زیر صفر نیز برسد و صبح سه شنبه نیز این شرایط دمایی حاکم خواهد بود.

وی اظهار داشت: آسمان زنجان امروز و فردا صبح صاف تا قسمتی ابری بوده و از بعدازظهر نیز با افزایش ابر، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و رگبار باران همراه با وقوع رعد و برق مواجه خواهد شد.

صرفی با بیان اینکه احتمال وقوع تگرگ و گردبادهای محلی نیز طی مدت فعالیت سامانه وجود دارد، تصریح کرد: سه شنبه با خروج سامانه بارشی نفوذ کرده به منطقه و استان، بارندگی‌ها قطع شده و مجدد از روز چهارشنبه سامانه بارشی دیگری وارد منطقه شده و هوای زنجان را تا پایان هفته تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی دمای فعلی شهر زنجان (مرکز استان) را ۱۶ درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد و افزود: این میزان دما در مقایسه با مدت مشابه روز گذشته در همین ساعت ۱ درجه سانتیگراد کاهش نشان می‌دهد.

صرفی تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته خیرآباد و سلطانیه (شهرستان سلطانیه) و گرماب از توابع شهرستان خدابنده با میزان دمای ۴ درجه سانتیگراد بالای صفر و فیله خاصه از توابع شهرستان زنجان به ترتیب به عنوان خنکترین و گرمترین نقطه این استان گزارش شدند.

وی به کمینه و بیشینه دمای رخ داده در ایستگاه‌های هواشناسی استان در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و افزود: طی این مدت میزان دما در گرماب ۴ و ۲۶، خیرآباد ۴ و ۲۴، سلطانیه ۴ و ۲۴، باش قشلاق گرماب ۵ و ۲۶، دانشگاه زنجان ۵ و ۲۷، حلب ۵ و ۲۷، دندی ۵ و ۲۶، زرین رود ۶ و ۲۵، نیک پی ۶ و ۲۷، زنجان ۷ و ۲۶، سجاس ۸ و ۲۵، صائین قلعه ۸ و ۲۴، ابهر ۸ و ۲۳، خرمدره ۸ و ۲۳، فیله خاصه ۸ و ۲۹، فرودگاه زنجان ۱۰ و ۲۶، قیدار ۱۰ و ۲۲، ماهنشان ۱۱ و ۲۶، آببر ۱۳ و ۲۳، چورزق ۱۴ و ۲۵، گیلوان ۱۴ و ۲۴ درجه سانتیگراد به ثبت رسید.

در حال حاضر استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه‌روز و چهار ایستگاه دیگر نیز به‌طور ۱۲ ساعته، کارشناسان حرفه‌ای مستقر هستند و داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

منبع: ایرنا

286147