زاوه در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

قوانین و مجوزهای اضافی مانع اصلی تولید خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات داخلی مانع اصلی تولید خودرو و به طور کلی صنایع در کشور است. نظارت بر همه مسائل قابل پذیرش نیست. با کاهش قوانین و نظارت‌های اضافی رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.
تصویر قوانین و مجوزهای اضافی مانع اصلی تولید خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص موانع تولید خودروسازان در کشور، گفت: در چند سال اخیر تمام صنایع در ایران درگیر مشکلاتی شده‌اند. مشکلات برجسته این حوزه موانع اداری و دخالت دولت در تمام امور حتی مسائل شرکت‌های خصوصی است. به دلیل این جبر دولت سایر بخش‌ها قدرت انتخاب ندارند.

زاوه افزود: دچار یک بوروکراسی مزمن در ایران هستیم که این بیماری به خشک شدن ریشه‌ها منجر می‌شود. این چرخه معیوب شامل مجوزگیری در وزارت صمت، سازمان استاندارد، محیط زیست، ثبت سفارش در گمرکات، ترخیص کالا می‌شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها از عوامل تشدیدکننده موانع تولید در کشور هستند. در واقع شبکه بانکی پدیده تأمین مالی استاندارد را نداریم و در عوض یک مانع عمده در فرآیند تجاری را شاهد هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص نقش رانت گفت: رانت از قوانین اضافه به وجود می‌آید. زمانی که تعداد مجوزدهنده‌ها افزایش و میزان کارهای بی‌مجوز کاهش پیدا کند؛ برخی به افرادی که مجوز صادر می‌کنند نزدیک می‌شوند و عده‌ای نیز دسترسی ندارند و رانت ایجاد می‌شود.

زاوه تصریح کرد: در همه ی بخش‌ها در کشور با مشکل بیش قانونی مواجه هستیم. موافقین و مخالفین دولت تلاش نمی‌کنند که تجمع قوانین را رفع کنند. بلکه به دنبال افزایش و ایجاد قانون جدید و در نهایت رانت هستند. تکرر مجوز و بیش قانونی بیهوده و مانع رونق تولید است.

وی گفت: قطعا مواردی مانند تحریم‌ها و موضوع FATF نیز در فرآیند تولید موثر است. با عدم پذیرش FATF تفاوتی میان یک قاچاقچی مواد مخدر و کشور ما وجود ندارد؛ زیرا هر دو به مبادله پول سیاه می‌پردازند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: مشکلات داخلی مانع اصلی تولید خودرو و به طور کلی صنایع در کشور است. نظارت بر همه مسائل قابل بر پذیرش نیست. با کاهش قوانین و نظارت‌های اضافی رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.

286009