بی توجهی به دوستداران میراث فرهنگی/ تامین بودجه امحاء لنج های سنتی

با وجود مخالفت دوستداران میراث فرهنگی درباره مصوبه امحای لنج های سنتی چوبی، هیات دولت با بودجه امحای این شناورها موافقت و آن را تقسیم کرد.
تصویر بی توجهی به دوستداران میراث فرهنگی/ تامین بودجه امحاء لنج های سنتی

به گزارش سایت خبری پرسون، در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت که به ریاست روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، اعضای دولت با اصلاح مصوبه مربوط به برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) موافقت کردند.

براساس مصوبه هیأت وزیران، ۳۰ درصد از ۵۰ درصد سود بازرگانی وصولی از کالاهای ملوانی ناشی از اجرای این تصویب نامه به عنوان اجرای طرح جایگزین و اسقاط شناورهای سنتی چوبی به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود تا از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.

همچنین ۲۰ درصد باقیمانده از ۵۰ درصد سود بازرگانی وصولی از کالای ملوانی ناشی از اجرای تصویب نامه مذکور به عنوان اجرای طرح جایگزین و اشتغال زایی ملوانانی که شغل خود را از دست داده اند و تأمین بیمه آنها به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود تا از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

تقسیم بندی بودجه و موافقت با آن برای امحای لنج‌های سنتی درحالی بود که وزارت میراث فرهنگی پیش از این به هیأت دولت و معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده بود، دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس، در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسیده و این اقدام مخالف تلاش‌های ایران در جهت خروج این میراث از فهرست در خطر یونسکوست.

پیش از این فعالان مختلفی از جمله، پایگاه جهانی دریانوردی، شهرداری بندر کنگ، مسئولان کمیته ایکوم، دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها بارها مخالفت خود را با این مصوبه و طرح اعلام کرده اند.

منبع:مهر

285832