میراث فرهنگی به امحای لنج های چوبی اعتراض کرد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه جایگزینی شناورهای سنتی نامه ای به دبیر دولت نوشت.

به گزارش سایت خبری پرسون، پیرو تصویب برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری (چوبی و فایبرگلاس) با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی به دبیر دولت نامه نوشت. در نامه مونسان آمده است که عطف به گزارش کمیسیون اقتصاد هیئت دولت در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری مواردی لازم به ذکر است.

۱- مهارت سنتی لنج سازی ایران و دریانوردی با آن در خلیج فارس در فهرست میراث ناملموس یونسکو و فهرست میراث در خطر و نیازمند پاسداری فوری به ثبت رسیده است و به موجب قانون الحاق ایران به کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو، دولت ایران دارای تعهدات بین‌المللی برای پاسداری از این دانش سنتی است.

۲- مهارت‌های سنتی لنج سازی در حال حاضر در خطر فراموشی قرار داشته و تصمیم وزارت راه و شهرسازی در این باره موجب تسریع در نابودی دانش لنج سازی بومی می‌شود که این امر مغایر با تعهدات بین‌المللی ایران در این خصوص خواهد بود.

۳- نظر به تصویب پیشنهاد مزبور در کارگروه بند ۱۸ تصویب نامه بدون حضور نماینده این وزارت، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ کنید تا زمینه بازنگری و اصلاح پیشنهاد مذکور در جهت رعایت معیارهای پاسداری از میراث فرهنگی فنون لنج سازی ایرانی فراهم شود.

پیش از این وزارت میراث فرهنگی مراتب اعتراض خود را در این خصوص طی نامه‌ای به تاریخ سوم اردیبهشت ۹۹ به دبیر کمیسیون اقتصاد دفتر هیئت دولت ارائه کرده است.

در این نامه نیز وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده بود که این میراث در فهرست جهانی ثبت شده و وزارت میراث فرهنگی نسبت به آن انتقاد دارد بنابراین پیشنهاد کاربری گردشگری به این لنج‌ها را داد.

منبع: مهر

229589