فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان آغاز شد

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان با داوطلبی جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور جهت تزریق واکسن تولیدی انستیتو پاستور ایران- انستیتو فینلای کوبا شروع شد.

تصویر فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان آغاز شد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان با تزریق این واکسن به جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور در زنجان آغاز شد.

این مراسم با حضور رئیس انستیتو پاستور ایران و همچنین مسؤولان استانی برگزار شد.

جمشید انصاری بعد از دریافت دوز نخست این واکسن با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستاد مدیریت کرونا داوطلب تزریق واکسن تولیدی توسط انستیتو پاستور ایران- انستیتو فینلای کوبا شده است، افزود: این واکسن می‌تواند یکی از واکسن‌های پایه برای مقابله با این ویروس باشد.

علاوه بر معاون رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی، رئیس دانشکده پزشکی و همچنین معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و چند نفر دیگر از مسؤولان دانشگاه این واکسن را تزریق کردند.

رئیس انستیتو پاستور ایران در این مراسم با بیان اینکه داوطلب شدن برای تزریق واکسن بالینی اقدامی بزرگ محسوب می‌شود، افزود: باید در این مراسم یاد و نام مرحوم مهدوی به عنوان پایه‌گذار این دانشگاه گرامی داشته شود.

علیرضا بیگلری با بیان اینکه وقتی بیماری کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد دانش بشری را به چالش کشید و همه داشته بشریت در مقابل این ویروس به زانو درآمد، ادامه داد: با وجود همه مشکلات شبکه ملی تشخیص ویروس و بیماری کشور را انستیتو پاستور ساماندهی داد و ایران با همت جوانان خود از این بحران موفق بیرون آمد.

وی با تشریح موقعیت انستیتوپاستور ایران به عنوان یار 100 ساله مردم ایران افزود: تلاش کردیم برند انستیتو پاستور را بر روی واکسنی بگذاریم که شأنیت این انستیو را حفظ و ضمن عارضه نداشتن و اثربخشی، یادآور هم داشته باشد.

رئیس انستیوپاستور ایران مناسب بودن برای سنین مختلف در بین همه مردم، کار با کشوری که سابقه همکاری قبلی را داشته باشیم را از دیگر شاخصه‌های واکسن تولید شده در این انستیتو عنوان کرد و گفت: داشتن زیرساخت مورد نظر برای پیشگیری از تحمیل هزینه مضاعف از دیگر شاخصه‌های مورد نظر برای تولید واکسن مقابله با ویروس کرونا بود به همین دلیل کوبا که سابقه موفق همکاری داشتیم برای این اقدام انتخاب شد.

وی تاکید کرد: بعد از تامین نیاز دو کشور ایران و کوبا به واکسن کرونا، نسبت به تامین نیازهای دیگر کشورها هم اقدام خواهد شد.

بیگلری با بیان اینکه تزریق واکسن در بین داوطلبان هفت استان انجام خواهد شد، ادامه داد: در دو استان زنجان و یزد دوز یادآور هم تزریق خواهد شد.

رئیس انستیتوپاستور ایران با تاکید بر تلخی شیوع ویروس کرونا افزود: ولی این شیوع تجربیات گرانقیمی را نصیب کشور کرد و با یاری خداوند امروزمان بهتر از دیروز و به طور حتم فردایمان بهتر از امروز خواهد بود.

تزریق دوز یادآور واکسن کرونا در زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این مراسم با بیان اینکه زنجان جزو هفت استان کشور است که کارآزمایی بالینی واکسن در آن انجام می‌شود، افزود: ایران نیز به مانند دیگر کشورها تلاش خود را برای تولید واکسن برای ایجاد ایمنی در مقابل ویروس کرونا انجام داده است.

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه 6 پلتفرم در سطح کشور در حوزه تولید واکسن در حال انجام است، تصریح کرد: به همراه تولید واکسن، دانش تولید این حوزه نیز به کشور منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر قوع اتفاق مهم در تولید واکسن گفت: این واکسن برای 44 هزار نفر با کمترین عارضه تزریق شده که در این مرحله هم تزریق آن برای 24 هزار نفر انجام می‌شود همانطور که در کشور کوبا هم انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: این واکسن در زنجان در سه دوز تزریق خواهد شد که دوز سوم به عنوان یادآوری انجام می‌شود که سطح ایمنی را بالای 97 درصد افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تزریق کنندگان واکسن داوطلبانه برای این کار اقدام کرده‌اند، ادامه داد: این اقدام ضمن داوطلبانه بودن کاری انسان دوستانه محسوب می‌شود.

قزلباش تاکید کرد: تزریق کنندگان این واکسن در بازه سنی 18 تا 60 سال تا هفت ماه تحت نظارت قرار خواهند گرفت و همه این افراد تا پایان فرصت مورد نظر بیمه خواهند بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: با به بار نشستن تلاش‌ها برای تولید واکسن، ایران جزو کشورهای مهم تولیدکننده این کالای ارتقای سلامت عمومی خواهد بود.

تلاش برای فراهم کردن دسترسی آسان مردم به واکسن

استاندار زنجان هم در این مراسم با تقدیر از دست‌اندکاران تولید واکسن برای قرار دادن زنجان در بین استان‌هایی که تزریق بالینی واکسن را انجام می‌دهند، گفت: عملکرد استان زنجان در حوزه کرونا همواره مورد توجه و تقدیر مسؤولان کشوری بوده است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه چهار نقطه در استان برای تزریق واکسن انتخاب شده است، تصریح کرد: همه اقدامات برای تسهیل دسترسی مردم به واکسن در حال فراهم شدن است.

وی به همکاری 8 هزار همیار سلامت در استان در حوزه مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این طرح در کنار اجرای طرح شهید سلیمانی عملیاتی شده که نقش مهمی در مدیریت امور ایفا کرده است.

منبع: فارس

285701