رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان:

واکسن مشترک ایران و کوبا به جنگ با کرونا می رود

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده واکسن مشترک ایران و کوبا طی اوایل هفته آینده برای جامعه هدف تعیین شده در استان تزریق می‌شود که مقدمات انجام این کار نیز فراهم شده است.

تصویر واکسن مشترک ایران و کوبا به جنگ با کرونا می رود

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، دکتر پرویز قزلباش در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت آنلاین برگزار شد، در خصوص تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا طی هفته جاری در استان افزود: هم اکنون واکسن کووپارس (ایرانی و کوبایی) مراحل آزمایش را می گذارند و آخرین مرحله آن فاز ۳ بالینی است که در هفت استان از جمله زنجان پیش بینی شده است که با حجم مشخصی تزریق شود.

وی اضافه کرد: بیش ۳ هزارو ۵۰۰ نفر در قالب این طرح در استان واکسینه می شوند و تزریق آن به صورت فراخوان و اختیاری بوده و نتایج آن مشخص می کند در چه سطحی و حجمی واکسیناسیون انجام شود.

این مسوول ادامه داد: در زمان حاضر محل تزریق این واکسن آماده و تجهیز شده و امروز نیز با توجه به حساسیت های این موضوع، هیات کارشناسی از انستیتو پاستور ایران در زنجان حضور یافتند تا تمامی جوانب را بررسی کرده و پس از تایید آن، واکسیناسیون از اوایل هفته آینده در استان انجام شود.

وی انجام این واکسیناسیون را فرصتی برای استان عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب می شود که استان زنجان در واکسیناسیون های مراحل بعدی در اولویت قرار گیرد.

قزلباش با بیان اینکه هم اکنون روند واکسیناسیون در کشور شتاب گرفته است، خاطرنشان کرد: در روزهای آینده فاز اول برای افراد واجد شرایط تزریق واکسن در استان تکمیل و وارد فاز دوم واکسیناسیون می شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، در فاز نخست واکسیناسیون، افراد مشغول در مراکز درمان و بهداشت دولتی و غیردولتی، فوریتهای پزشکی، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، مطب ها، دانشجویان و دستیاران بالینی که در بخش های بیمارستانی با بیماران مواجه هستند، سالمندان، پاکبانان، بیماران خاص، جانبازان بالای ۵۰ درصد و افرادی که در آرامستان ها خدمت رسانی می کنند را در برمی گیرد.

قزلباش در ادامه با اشاره به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آرامستان ها و نحوه مدیریتی چالش برانگیز در زمینه فوتی های ناشی از کرونا در استان خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های نهادها و دستگاه های مختلف از جمله شهرداری زنجان در ۱۴ ماه گذشته عدم رعایت پروتکل ها در این مکان قابل مشاهده بوده و برای همین مدیریت آرامستان ها به گونه ای که خطر انتقال بیماری کاهش یابد؛ قابل قبول نیست.

گفتنی است شمار بستری و سرپایی مثبت روز گذشته استان به ۸۶۵ نفر و رقم بی سابقه یک هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

283864