به همت بنیاد مستضعفان؛

بزرگترین گاوداری غرب کشور در کنگاور راه اندازی می شود

از این گاوداری روزانه ۶۵ تا ۷۰ تن شیر تولید می‌شود که برای کارخانه لبنیات مانیزان و بیستون در استان و چند کارخانه لبنیات کشور فرستاده می‌شود.
تصویر بزرگترین گاوداری غرب کشور در کنگاور راه اندازی می شود

به گزارش سایت خبری پرسون ازکرمانشاه، بزرگترین گاوداری غرب کشور به همت بنیاد مستضعفان در شهرستان کنگاور راه اندازی شده و صنعت شیر و دام این شهرستان را پس از ربع قرن فعالیت به شکوفایی رسانده است.

رودباری مدیرعامل شرکت شیر و دام کنگاور گفت: شرکت شیر و دام کنگاور در سال ۱۳۷۶ با پیگیری استانداری کرمانشاه و پاسخ مثبت بنیاد مستضعفان در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در روستای سلطان آباد شهرستان کنگاور شروع به کار کرد و ۲۵۰ هکتار زمین این شرکت مختص به امور کشاورزی است.

او گفت : شرکت شیر و دام کنگاور جزو اولین طرح‌های مدرن دامپروری کشور بود و تمامی امکانات آن از جمله مدیریت، وسایل مورد استفاده مانند دستگاه شیردوش و خوراک ریز براساس آخرین دستاورد‌های روز دنیاست.

مدیرعامل شرکت شیر و دام کنگاور افزود: این گاوداری با ظرفیت پرورش سه هزار راس گاو مولد آغاز به کار کرد که در حال حاضر چهار هزار و ۸۰۰ گاو مولد و گوساله در آن نگهداری می‌شود و یکی از بزرگترین گاوداری‌های غرب کشور است.

او افزود: از این دامداری روزانه ۶۵ تا ۷۰ تن شیر تولید می‌شود که برای کارخانه لبنیات مانیزان و بیستون در استان و چند کارخانه لبنیات کشور فرستاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این گاوداری بیش از ۱۴۰ نفر مشغول به کار هستند، ادامه داد: تعداد استاندارد نیروی انسانی در این گاوداری باید نهایتا ۸۰ نفر باشد که بخاطر محرومیت منطقه سعی کرده ایم بیشترین نیروی انسانی با پرداخت حقوق تقریبا دو برابر قانون کار و مزایای بسیارخوب داشته باشیم.

رودباری گفت: این گاوداری برای یک هزار نفر به طور غیرمستقیم برای عملیات زراعی ایجاد اشتغال کرده و تحرک اقتصادی خوبی در منطقه بوجود آورده است.

رودباری با بیان اینکه ۲۵۰ هکتار از اراضی اطراف گاوداری را به کشت یونجه اختصاص می‌دهیم، افزود: سالانه بین هفت تا هشت هزار تن یونجه برای گاوداری نیاز است که با سایر علوفه‌ها سالانه ۳۰ هزار تن علوفه ذخیره می‌شود.

او گلایه‌ای از گرانی قیمت مصوب نهاده‌های دامی کرد و گفت: به عنوان مثال با افزایش قیمت یونجه از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان پارسال به چهار هزار و ۵۰۰ تومان در امسال، قیمت شیر هیچ افزایشی نداشته و این روند گاوداری‌ها را در سال ۱۴۰۰ دچار خسارت و زیان فراوان خواهد کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

285647