مدیرکل سازمان جمع‌ آوری و فروش اموال تملیکی کرمانشاه:

با کاهش ۱۷ درصدی تعداد پرونده‌های قاچاق به نسبت سال های قبل هستیم

کالاهای قاچاقی که توسط دستگاه های کاشف مانند گمرک، صنعت و معدن و یا نهادهای نظامی کشف می شوند در صورت داشتن صاحب به این سازمان تحویل می شود.
تصویر با کاهش ۱۷ درصدی تعداد پرونده‌های قاچاق  به نسبت سال های قبل هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون ازکرمانشاه، مدیرکل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کرمانشاه از کاهش ۱۷ درصدی تعداد پرونده‌های قاچاق در سال ۹۹ به نسبت سال قبل از آن خبر داد و گفت: کاهش پرونده‌ها را می‌توان متاثر از کرونا و نوسانات قیمت ارز دانست.

اردشیر رستمی مدیرکل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان کرمانشاه با اعلام اینکه در مجموع سال ۹۹ تعداد ۸۰۸ پرونده قاچاق در اموال تملیکی کرمانشاه تشکیل شد، افزود: بخش عمده قاچاق در استان متعلق به احشام است و این تعداد در سال ۹۸ بیش از ۲ هزار و ۷۶۴ رأس بوده است.

او البته از افزایش ۷۹ درصدی قاچاق دام در سال ۹۹ خبر داد و گفت: در این سال، چهار هزار و ۹۵۶ رأس دام قاچاق تحویل ما شده است. وی همچنین میزان کشفیات دام قاچاق بدون صاحب را بیشتر از این دانست و گفت که این موضوع خارج از حیطه وظایف سازمان اموال تملیکی است.

آنچنان که رستمی اعلام کرد مجموع فروش سازمان اموال تملیکی استان در سال ۹۹ مبلغ ۲۲ میلیارد تومان بوده که به حساب خزانه واریز شده است. او همچنین از برگزاری پنج جلسه انهدام کالاهای مضر در سال ۹۹ خبر داد و اظهار داشت: ارزش این کالاها حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است که به طور عمده شامل مواد آرایشی بهداشتی و خوراکی می‌شود.

این مقام مسوول در ادامه توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد این سازمان داد و گفت: سازمان اموال تملیکی عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی ادامه داد: کالاهای قاچاقی که توسط دستگاه های کاشف مانند گمرک، صنعت و معدن و یا نهادهای نظامی کشف می شوند در صورت داشتن صاحب به این سازمان تحویل می شود.

او افزود: اما اگر کالای قاچاق صاحب نداشته باشد تحویل ستاد اجرایی حضرت امام (ره) می شود. به گفته وی پرونده کالای قاچاق کشف شده نیز به سازمان تعزیرات حکومتی می رود اما در صورتی که قاچاق به شکل سازمان یافته باشد دستگاه قضایی مستقیم ورود می کند.

رستمی در ادامه توضیح داد: بر حسب جنس کالای قاچاق برای تایید سلامت کالا با دستگاه های مرتبط مکاتبه می کنیم،به طور مثال برای مواد خوراکی و آرایشی بهداشتی از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، برای لاستیک از اداره استاندارد و برای احشام از دامپزشکی استعلام می گیریم.

این مقام مسوول ایستگاه پایانی کالاهای قاچاق را برگزاری مزایده سراسری به صورت الکترونیکی اعلام کرد و گفت: الکترونیکی برگزار کردن مزایده ها بدون دخالت افراد بالاترین سند افتخار سازمان اموال تملیکی است.

رستمی اضافه کرد: که افراد برای شرکت در مزایده ها باید ۱۵ درصد ارزش کالا را به عنوان ودیعه پرداخت کنند تا در صورت برنده شدن ملزم به تحویل کالای خود شوند ضمن اینکه پول کالا بعد از فروش به حساب خزانه واریز می شود.البته او در خصوص کالاهایی که سلامت محور نیستند و مضر برای سلامت جامعه تشخیص داده شوند، گفت که این کالاها منهدم می شوند.

مدیرکل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کرمانشاه افزود: به منظور حمایت از تولید داخل تعدادی از کالاها مانند سیگار، البسه، کیف و کفش فقط به شرط صادرات واگذار می شوند. رستمی در خصوص واگذاری املاک نیز توضیح داد: افرادی که قاچاق می کنند و ملکی را به وثیقه می گذارند، اگر قادر به پرداخت جریمه نباشند ملکشان به فروش می رسد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. در این استان اکنون پنج مرز رسمی و بازارچه مرزی فعال است.

منبع: ایسنا

285636