فدایی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

علت کاهش چک‌های برگشتی چیست؟

یک کارشناس حقوق بانکی گفت: با اجرای قانون جدید چک، شفافیت در تراکنش‌ها و مبادلات میان اشخاص افزایش و امکان سوء استفاده از مبادلات در شرایط  فعلی کشور کاهش می‌یابد.
تصویر علت کاهش چک‌های برگشتی چیست؟

فردین فدایی، کارشناس حقوق بانکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص آثار اجرای قانون جدید چک گفت: با اجرای احکام و ضوابط جدید در سال 1400 قضاوت در رابطه با تاثیرات آماری و اقتصادی اجرای این قانون زودهنگام است و ماه‌ها و سال‌ها زمان لازم است.

فدایی با بیان این که مقاومت‌هایی در خصوص اجرای قانون جدید توسط بخش خصوصی مانند، اتاق اصناف ایران، اتاق تعاون و بازرگانی وجود داشت؛ گفت: در مجموع اجرای قانون جدید به رصد تراکنش‌های مبتنی بر چک و گسترش شفافیت در شبکه بانکی کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: حجم بسیار بالایی از تبادل چک میان فعالان اقتصادی و کسب و کارها به علت ماهیت فیزیکی و کاغذی قابل رصد نبود. با سامانه محور شدن، یکی از تاثیرات اجرای آن می‌تواند کاهش چک‌های برگشتی باشد. به دلیل تشدید محرومیت‌ها و مجازات‌هایی که قانون‌گذار در سال 97 پیش‌بینی کرده است؛ احتمالا به سمت کاهش آمار چک‌های برگشتی حرکت کنیم.

این کارشناس حقوق بانکی افزود: رکود اقتصادی در کشور نیز می‌تواند از عوامل کاهش چک‌های برگشتی باشد. ممکن است علت استفاده کمتر مردم از چک‌های جدید به دلیل سازوکار تبادل و گردش چک‌های جدید بنفش باشد که کار به نسبت آسانی نیست. ضمن این که استفاده از سفته بسیار بیشتر از قبل شده است.

فدایی تصریح کرد: تحت تاثیر اجرای این قانون و با ثبات نسبی در اقتصاد کشور، آمار چک‌های برگشتی و تبع آن دعاوی و پرونده‌های قضایی مربوط به چک نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که فعالان بخش خصوصی مخالف اجرای این قانون نیستند؛ گفت: این گروه ملاحظات و انتقاداتی در این رابطه دارند و بر بسترسازی، فرهنگ سازی و آموزش تاکید دارند. این موارد در شرف انجام است و بسترهای نرم افزاری و اطلاعاتی فراهم شده و آموزش مستمر در این زمینه از طریق صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

این کارشناس حقوق بانکی بیان کرد: با اجرای این قانون، شفافیت در تراکنش‌ها و مبادلات میان اشخاص افزایش و امکان سوء استفاده از مبادلات در شرایط فعلی کشور کاهش می‌یابد.

فدایی در پایان گفت: ممکن است این قانون در ابتدای سال 1400 مشکلات اجرایی را برای برخی نهادها، سازمان‌ها و اشخاص ایجاد کند؛ اما به محض این که به ثبات رسد؛ آثار مثبت آن نمایان می‌شود.

285570