رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

چای سحری نمک‌های معدنی بدن را می شوید

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نوشیدن چای در وعده سحر را نادرست خواند و گفت: چای به ویژه چای پررنگ موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن می‌شود.

تصویر چای سحری نمک‌های معدنی بدن را می شوید

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، عصمت عباسی با توصیه نکاتی برای روزه داران در ماه رمضان افزود: از طرفی به این مهم باید توجه داشت که اسید اگزالیک موجود در چای همچنین نمک و مواد پروتئینی زیاد باعث کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

وی یادآورشد: پس از افطار داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می شود، توصیه می شود و از طرفی نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه ها موجب ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری کمک به جریان خون و متابولیسم غذا می‌شود.

عباسی اظهار داشت: مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی، آب سبزی ها و صیفی جات مانند آب هویچ، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که موجب دریافت بیشتر مایعات کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود، در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: خوردن غذاهای چرب و شور و همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی شده ، توصیه می شود، بجای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

وی اظهار داشت: محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر دراین دوران بسیارمهم و کمک کننده بوده، دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود، به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون یا مبتلا به این بیماری هستند، باید در این زمینه احتیاط بیشتری کنند.

عباسی افزود: مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا موجب اختلال در هضم مواد غذایی می شود در این میان بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست و برای رفع این مهم توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی ها، میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات استفاده شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: اگر چه به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدی های چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید در طی روزه داری از روغن ها و چربی های خوراکی در حد متعادل استفاده شود، اما مصرف مواد غذایی سنگین دیرهضم، پر چرب و سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: بر این مبنا توصیه می شود از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت سویا، کنجد، یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا استفاده شود و بجای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخار پز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایرنا

285427