وزیر بهداشت:

کرونای آفریقای جنوبی وارد کشور شد/ آغاز فاز سوم واکسن پاستور و برکت

وزیر بهداشت از شناسایی ۳ بیمار مبتلا به کرونای آفریقای جنوبی در کشور خبر داد.
تصویر کرونای آفریقای جنوبی وارد کشور شد/ آغاز فاز سوم واکسن پاستور و برکت

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید نمکی امروز با بیان این‌که با موج فراگیر ویروس جهش یافته انگلیسی به عنوان موج چهارم کرونا روبرو شده‌ایم اظهار داشت: متأسفانه مرگ‌های ناشی از بستری‌های زیادی که در این روزها داشتیم رو به افزایش خواهد بود و در روزهای آینده شرایط سخت‌تری از لحاظ بستری خواهیم داشت.

وی افزود: مراکز 16 ساعته سرپایی را افزایش دادیم و درمان سرپایی و بستری موقت را افزایش دادیم و توانستیم بار بستری را کاهش دهیم که باعث افزایش مراقبت بیمارستانی و ورودی کمتر بیمارستان‌های ما و کاهش مرگ و میرهای ما خواهد شد.

نمکی ادامه داد: از امروز واکسیناسیون جمعیت بالای 80 سال در کشور آغاز شد و امیدواریم بتوانیم طبق برنامه زمان بندی شده تا خردادماه گروه‌های هدف را علیه کرونا واکسینه کنیم.

نمکی یادآور شد: تولید واکسن داخلی به خوبی پیش می‌رود؛ فاز سوم واکسن پاستور و برکت آغاز شده است و در آینده بسیار نزدیک مجموعه واکسن‌های داخلی به واکسیناسیون خواهد پیوست.

وزیر با بیان اینکه ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های جهش یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم؛ ویروس پاسپورت نمی‌خواهد و ما صدای پای ویروس‎های آفریقای جنوبی و برزیلی و هندی را نیز در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم، تصریح کرد: من علم به شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم و به همین دلیل مکاتباتی را برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه داشتم و بعضاً برخی از این مکاتبات و درخواست‌ها دنبال نشد که متأسفانه ما دیشب اطلاع یافتیم در یکی از استان‌های جنوبی کشور برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم و در حال رصد هستیم که اخبار دقیق‌تر را به اطلاع خواهیم رساند.

وزیر بهداشت با خاطرنشان کرد: ویروس آفریقای جنوبی از همه ویروس های جهش یافته سرسخت‌تر است و بسیاری از واکسن‌های کرونا روی آن اثربخشی ندارند یا اثر کمی دارند.

نمکی بیان اینکه ورود ویروس هندی ما را تهدید می‌کند، گفت: صدای پای ویروس هندی را نزدیک‌ خود می‌شنویم تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد کشور شدند را بررسی می‌کنیم و دیروز در یکی از شهرستان‌های کشور هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بوده‌اند را پیدا کرده‌ایم که در حال ارزیابی آنها هستیم و امیدواریم ابتلای آنها به ویروس جهش یافته هندی نباشد.

وی در پایان هشدار داد: باید پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنیم زیرا نظام سلامت در اوج گرفتاری است.

285222