بهره برداری نیمی از مراتع سمنان با طرح‌های علمی

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۵۰ درصد عرصه‌های مرتعی در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان برای تقویت پوشش گیاهی از طرح علمی بهره‌برداری برخوردار شدند.
تصویر بهره برداری نیمی از مراتع سمنان با طرح‌های علمی

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، سید ابوالفضل ولیئی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: وسعت عرصه های منابع طبیعی استان سمنان پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که از این میزان بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار قابل تعلیف دام و جزو مناطق ییلاقی و قشلاقی است.

وی ادامه داد: تا کنون ۵۰۰ طرح برای بهره‌برداری علمی از عرصه‌های مرتعی استان سمنان تهیه و تحویل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شد.

وی بیان کرد: طرح‌های علمی بهره‌برداری از مراتع‌ استان سمنان با توجه به ظرفیت منطقه در زمینه‌های مختلف مانند گردشگری، زنبورداری، پرورش ماهی و کشت گیاهان دارویی به منظور تقویت پوشش گیاهی و کمک به معیشت بهره‌برداران تهیه و تصویب شده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: تهیه طرح علمی برای بهره‌برداری از مرتع مربوط به افرادی است که پروانه چرای دام دارند.

وی یادآور شد: تمام مرتع‌داران دارای پروانه چرای دام تا پایان امسال فرصت دارند تا نسبت به ارائه طرح علمی بهره‌برداری از مرتع اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در تهیه طرح علمی بهره‌برداری از مرتع باید طرح‌ها برای اصلاح و احیای مرتع، نحوه چرای دام در مرتع و استراحت مرتع برای تقویت پوشش گیاهی پیش‌بینی شود.

ولیئی اظهار داشت: با بهره‌برداران مرتع در صورت ارائه طرح علمی قرارداد واگذاری مرتع به صورت سند محضری انجام می‌شود و دیگر مانند شرایط فعلی نیاز به تمدید هر ساله نیست.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تهیه طرح علمی برای بهره‌برداری از مرتع و امضای قرارداد چندساله واگذاری مرتع یک طرح ملی و براساس شرایط و ضوابط است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

منیع:ایرنا

285102