قصه پر غصه تعطیلی واحدهای اسید سولفوریک همدان؛

تعطیلی ۸۰ درصد کارخانه های اسید سولفوریک از اواخر سال گذشته

قصه پر غصه تعطیلی ۸۰ درصد کارخانه های تولید کننده اسید سولفوریک کشور و بیکاری ۱۰ هزار نفر در این صنعت نگران کننده است.
تصویر تعطیلی ۸۰ درصد کارخانه های اسید سولفوریک از اواخر سال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، اسید سولفوریک ماده ای زیرساختی و مهم در صنایع مختلف است که در صنعت رنگرزی و فولاد کاربردهای مهم و اساسی دارد. استان همدان تا چند ماه گذشته جزو استان های پیش رو در تولید و صادرات اسید سولفوریک در کشور بود به طوری که با صادرات بیش از ۶۰۰ هزار تن اسید سولفوریک به قطب تولید این ماده در کشور تبدیل شد. اما از اواخر سال گذشته ۶ واحد تولید کننده اسید سولفوریک در استان همدان تعطیل و کارگران زیادی در این بین بیکار شده اند.

به سراغ یکی از تولیدکنندگان به نام و قدیمی رفتیم و از چرایی تعطیلی این واحدها پرسیدیم این تولیدکننده می گوید: تا پیش از گران شدن گوگرد قیمت هر تن گوگرد اندکی بیش از دو و نیم تن اسید سولفوریک استحصال می شد که یک‌تن ماده اولیه و یک تن هزینه کارگر و کارخانه و نیم تن سود از آن پرداخت می شد اما با گران شدن گوگرد دیگر نمی توانیم تولید اسید سولفوریک داشته باشیم.

وی ادامه می دهد: البته یک عامل دیگر تعطیلی این واحدها تولید اسید سولفوریک ارزان توسط مس سرچشمه کرمان است که توسط وزارت نفت گوگرد و مواد اولیه را به بورس برد و قیمت را به هر تن ۱۳۰ هزار تومان رساند و همین منجر به نابودی تولیدکنندگان بخش خصوصی شده است.

یاری عنوان می کند: اوضاع تعطیلی کارخانه های اسید سولفوریک فقط مختص همدان نیست بلکه ۸۰ درصد واحدهای تولیدی را به تعطیلی رسانده و موجب بیکاری دست کم ۱۰ هزار کارگر و کارفرما در این صنعت شده است.

مشکلات ارزی و تحریم ها صادرات را برای تولیدکننده دردسرساز کرد

یک تولید کننده دیگر اسید سولفوریک در شهرک بهاران همدان می گوید: از اواخر سال ۹۸ سفارشات را به دلیل افزایش قیمت گوگرد کاهش دادیم و به صفر رساندیم. البته تا اواخر سال گذشته صادرات پابرجا بود اما به دلیل مشکلات ارزی و تحریم علیه کشور از خیر صادرات دردسرساز نیز گذشتیم.

وی خاطرنشان می کند: همه تولیدکنندگان این صنعت در پی تعطیلی واحدهای خود با پیگیری انجمن تولیدکنندگان اسید سولفوریک نامه اعتراض آمیز خود را به دست نمایندگان مجلس و وزارت ضمن رسانده اند و شرح مشکلات داده اند تا شاید مسئولان چاره ای برای تعطیلی این واحدها بیندیشند.

مس سرچشمه از تولیدکنندگان خصوصی اسید سولفوریک حمایت کند

مظاهر پور مجاهد معاون اقتصادی استانداری همدان نیز در این زمینه در گفتگو با پرسون گفت: در حال رایزنی و پیگیر کار تولیدکنندگان اسید سولفوریک در استان همدان هستیم.

وی بیان کرد: هم به مجلس شورای اسلامی و هم کمیسیون صنایع و معادن نامه نگاری کرده ایم و منتظر پاسخ از سوی این دستگاه ها هستیم.

معاون اقتصادی استانداری همدان تاکید کرد: برای حل این مساله باید دو اتفاق بیفتد نخست اینکه قیمت گوگرد برای تولیدکننده مناسب باشد و دیگر اینکه کارخانه مس سرچشمه با رعایت اصول کاری از تولیدکنندگان بخش خصوص حمایت کند تا مشکل برطرف شود.

کلام آخر: در سالی که به نام مانع زدایی ها و پشتیبانی ها از سوی مقام معظم رهبری تعریف شده است باید مسئولان هر چه سریع تر موانع تولید را از پیش پای تولیدکنندگان بردارند تا به قصه پر غصه این واحدهای تعطیل و بیکاری هزاران کارگر پایان دهند.

منیژه فرهانپور-استان همدان

284678