رعایت سینوسی شیوه‌نامه های بهداشتی در اردبیل

شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان اردبیل به عنوان یکی از نقاط گردشگرپذیر نوروز ۱۴۰۰ که اکنون در میانه موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد، چنان که باید رعایت نمی‌شود و با افت و خیزهایی همراه است.
تصویر رعایت سینوسی شیوه‌نامه های بهداشتی در اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته با بستری شدن ۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹، مجموع آمار بستری همزمان در این استان با ثبت رکوردی دیگر به ۶۱۸ نفر و با فوت ۱۷ فرد مبتلای دیگر مجموع جان‌باختگان بیماری کووید- ۱۹ به یک‌هزار و ۵۸۲ نفر رسیده است.

هم‌اکنون ۶ شهرستان نیر، کوثر، اصلاندوز، بیله‌سوار، سرعین و نمین در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان اردبیل، گرمی، انگوت، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت قرمز قرار دارند و در چنین شرایطی برآیند وضعیت نقاط مختلف از نظر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری با افت و خیزهایی همراه است که زمینه‌ساز تداوم موج‌های شیوع کروناست.

پس از فروکش کردن موج سوم شیوع ویروس کرونا در زمستان ۱۳۹۹، شمار فوتی‌ها ۱۲ بار در استان اردبیل به صفر رسید اما در چند هفته گذشته شمار جان‌باختگان افزایش یافته، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته رشد بیش از سه برابری داشته است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل هشتم آذر ۱۳۹۹ با ۲۲ فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ به ثبت رسید اما کارشناسان امر بر این باور هستند که در صورت جدی گرفته نشدن هشدارها و شیوه‌نامه‌ها، امکان ثبت رکوردهای جدید دور از انتظار نیست.

رعایت مناسب شیوه‌نامه‌ها در شهرستان‌های نیر و بیله‌سوار مغان

استاندار اردبیل میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شهرستان نیر را قابل قبول دانست و نزدیک به ۸۵ درصد اعلام کرد.

اکبر بهنامجو در این زمینه گفت: مدیریت مسئولان و رعایت مردم مناسب بوده و با اینکه وضعیت نیر نارنجی است، پیش‌بینی می‌شود با تداوم رعایت مناسب شیوه‌نامه‌ها در هفته آینده وضعیت این شهرستان به زرد تغییر کند.

وی بیان کرد: در صورت تبدیل وضعیت از نارنجی به زرد در نیر، همچنان باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه یابد تا شاهد آغاز موج جدیدی در این شهرستان نباشیم.

به گفته استاندار اردبیل، تعداد بیماران کرونایی در قرنطینه شهرستان نیر ۱۶۵ نفر است و به جز چند نفر همگی شرایط قرنطینه و سپری کردن دوره درمان را به خوبی رعایت می‌کنند.

وی همچنین گفت: مردم بیله‌سوار همکاری خوبی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارند و در سایه قرارگاه شهید سلیمانی و همکاری خوب بسیج، سپاه و شبکه بهداشت تا کنون جمعیت این شهرستان ۲ بار غربالگری و وضعیت قرمز شیوع کرونا در آن به نارنجی تبدیل شده است.

بهنامجو با اشاره به اینکه ۲۹۱ نفر در شهرستان بیله‌سوار در قرنطینه خانگی هستند، اضافه کرد:خوشبختانه بسیجیان مستقر در پایگاه‌های مقاومت با شناسایی به‌هنگام این افراد، نیازهای اساسی آنها را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر روز شاهد کاهش بیماران سرپایی در بیله‌سوار هستیم، اظهار کرد: این روند نزولی مراجعه کنندگان به بیمارستان و بخش کرونایی حاصل همکاری مردم این شهرستان بوده است.

بی‌توجهی برخی روستاییان در انگوت و گرمی

استاندار اردبیل به قرنطینه خانگی ۴۱۱ نفر در شهرستان‌های گرمی و انگوت اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ نفر از مبتلایان و قرنطینه شده‌ها از ۶ روستا هستند که با بی‌توجهی و عادی‌انگاری به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان زنان خانه‌دار هستند، افزود: زنان بیشتر مبتلایان موج چهارم را در گرمی به دلیل دورهمی‌ها، دید و بازدیدها و ورود مسافران نوروزی به این شهرستان به خود اختصاص دادند.

بهنامجو بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ نفر در بیمارستان بخش کرونا گرمی بستری هستند و با رعایت اصولی پروتکل ها روند کاهش بستری را شاهد خواهیم بود و سیر نزولی مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و تغییر وضعیت به رنگ زرد را انتظار داریم.

وی اضافه کرد: در قالب قرارگاه شهید سپهبد سلیمانی، سپاه و بسیجیان گرمی در بحث کنترل، رصد، غربالگری، حمایت افراد مستمند و سالخورده عملکرد خوبی داشتند به طوری که روز به روز سیر نزولی در این شهرستان را تجربه می‌کنیم.

تداوم تعطیلی آب‌های گرم معدنی در سرعین

استاندار اردبیل بر تداوم محدودیت‌ها در سرعین و تعطیلی آب‌های گرم این شهرستان تا رسیدن به وضعیت زرد و آبی تاکید کرد.

وی گفت: با وجود اینکه آب‌درمانی‌ها می‌توانند در وضعیت نارنجی باز باشند اما به دلیل اینکه جاذبه‌ای برای حضور گردشگر هستند و موجب ازدحام جمعیت شوند، تعطیل هستند و پس از رسیدن به وضعیت زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌ها دوباره فعال خواهند شد.

بهنامجو بیان کرد: وضعیت شهرستان سرعین با همکاری مردم و اقدامات مسئولان از قرمز به نارنجی تغییر یافته است و با کارهایی که انجام می‌شود و ضمن همکاری مردم به طور قطع از نارنجی به زرد نیز تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح شهر سرعین پایین است که تلاش می‌شود به ۸۵ درصد برسد و به تعداد اندکی از افراد که قرنطینه را رعایت نکردند، تذکرهای لازم داده شده است.

محدودیت‌های اردبیل در گرو همراهی مردم

فرماندار اردبیل نیز در مورد شرایط این شهرستان اظهار کرد: اگر همراهی همه مردم را در اجرای محدودیت‌های ناشی از شرایط کرونایی نداشته باشیم، زمان محدودیت‌ها تمدید خواهد شد.

مسعود امامی یگانه ضمن قدردانی از اصنافی که محدودیت‌های ابلاغی را رعایت می‌کنند، افزود: این عزیزان در شرایط سخت اقتصادی برای سلامتی مردم و کنترل انتشار ویروس کرونا تلاش می‌کنند و مردم نیز در مقابل باید از حضور غیرضرور در اماکن عمومی خودداری کنند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از حضور در محافل و معابر عمومی ابراز امیدواری کرد، با همراهی همه مردم در اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آینده نزدیک شاهد کاهش تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها در شهرستان اردبیل باشیم.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون بیش از ۱۵ هزار نفر از گروه‌های پرخطر در استان اردبیل با استفاده از واکسن‌های تایید شده، در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

284487