پرسون از تعطیلی کسبه همدان گزارش می دهد؛

جولان مشکلات معیشتی اصناف، زیر سایه کرونا

جولان مشکلات معیشتی و تورم در چند سال اخیر در کشور با شیوع ویروس کرونا گذران زندگی کسبه را سخت تر از گذشته کرده است.
تصویر جولان مشکلات معیشتی اصناف، زیر سایه کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، ۱۴ ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد و در این مدت بارها اصناف مختلف و بازاریان با اوج گیری کرونا اقدام به تعطیلی کسب و کار خود کرده اند.

تورم و مشکلات اقتصادی که سال ها قبل از شیوع کرونا در کشور جولان می داد، با آمدن این بیماری همه گیر بارزتر شده و بسیاری از کاسبان و مغازه داران را با بدهی های سنگین، عدم وصول چک ها و اقساط اجاره های عقب افتاده به حال و روزی بدتر رسانده است.

در این میان کاسبان همدان از وضعیت موجود گلایه های بسیاری دارند و خواستار حمایت بیشتر دولت بوده و هستند. اما دولت تاکنون هیچ کار عملی برای آنها انجام نداده و اوضاع همچنان به ضرر کسبه و بازاریان در حال گذر است.

برای شنیدن درد و دلهای بازاریان سری به بازار همدان زدیم.

برخی مغازه داران مصوبات ستاد مقابله با کرونا را دور می زنند!

یکی از کسبه همدان درباره اوضاع امروز بازار کسب و کار به خبرنگار سایت خبری پرسون می گوید: ستاد مقابله با کرونا مصوباتی را تصویب می کند اما همه آنها در عمل اجرا نمی شود و نظارت درست و حسابی بر اجرای مصوبات ستاد دیده نمی شود.

وی ادامه می دهد: اگر در سطح شهر چرخی بزنید می بینید که برخی مغازه داران با کرکره های نیمه باز نیاز مشتریان خود را برطرف

می کنند در صورتی که جزء مشاغل غیر مجاز برای فعالیت هستند اما خیلی عادی و علنی مصوبات ستاد مقابله با کرونا را دور می زنند.

این شهروند همدانی خاطرنشان می کند: از مسئولان سوالی دارم که آیا کرونا فقط در پاساژها و بازار همدان است، در بانک ها و ادارات دولتی که اجازه فعالیت می دهند کرونا نیست؟ چرا ستاد مقابله با کرونا برای جمعیت مراجعان هر روزه بانک ها فکری نمی کند؟

وی می افزاید: مساله مهم این است که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده چک های بازاریان برگشت نخورد اما در عمل با باز بودن

بانک ها این اتفاق نمی افتد و چک هایی که به دست این و آن داریم برگشت می خورد. متاسفانه عملا زندگیمان به نابودی کشیده شده است.

بازریان و کسبه چرا باید تاوان تصمیمات ستاد کرونا را بدهند!

یکی دیگر از بازاریان همدان با ناراحتی و بغض در صدا می گوید: چرا فقط بازاریان و کسبه باید تاوان تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را دهند.

چرا با وجود فعالیت و جمعیت ادارات، بانک ها، دادگاه ها و ... اجازه فعالیت فقط به صنف ما داده نمی شود.

آیا نمی شود با اجرای دستور العمل های بهداشتی و نظارت دقیق ما نیز به فعالیت خود ادامه دهیم.

چرا مسئولان متوجه نیستند که ادارات دولتی و بانک ها مراجعه کنندگان بیشتری دارند تا مغازه داران جزئی.

وی ادامه می دهد: مهار کرونا فقط با تصویب دستورالعمل ها نیست که اجرا می شود بلکه باید به صورت عملی کامل و جامع در شهرها اجرا شود.

تجربه همه ما در این چند ماه اخیر نشان داده برای ضربه زدن به ویروس کرونا به یک اراده جمعی و واحد نیاز داریم و البته نظارتی موشکافانه و دقیق از سوی مسئولان نه اینکه هر کس با دور زدن قانون تنها به فکر منافع خود باشد.

خسارت مالی بازاریان همدان برآورد دقیق نشده است

محرابی رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز در این زمینه گفت: متاسفانه بازاریان در این مدت متحمل خسارات اقتصادی و مالی زیادی شده اند که قابل جبران نیست.

وی با اشاره به اینکه اتاق اصناف به جد پیگیر کار اصناف مختلف است، افزود: ما به دنبال احقاق حق افراد متضرر از اداره دارایی و تامین اجتماعی هستیم.

رئیس اتاق اصناف همدان خاطرنشان کرد: خسارات بازاریان همدان از سال گذشته تا کنون برآورد دقیقی نشده است اما باید تسهیلاتی از سوی دولت برای جبران این خسارات در نظر گرفته شود.

امیدواریم در زمان کوتاه باقی مانده از کار دولت تدبیر و امید برای اصناف متضرر کاری عملی انجام شود تا شاید روزنه های امید به آینده در میان آنها دوباره ایجاد شود.

منیژه فرهانپور- استان همدان

284429