یک مقام صنفی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

بازار ناکوک دوخت و دوز / اجرا نشدن عدالت مالیات در اصناف

ویروس کرونا به شکل رسمی در ابتدای اسفند ماه دو سال گذشته سروکله اش پیدا شد و به دلیل اجرای فاصله گذاری اجتماعی بسیاری از مراسم دورهمی را رو به تعطیلی کشاند و حتی دانش آموزان را رهسپار آموزش آنلاین کرد.
تصویر بازار ناکوک دوخت و دوز / اجرا نشدن عدالت مالیات در اصناف

به گزارش سایت خبری پرسون، در این میان تعطیلی ها اثر مستقیمی بر بسیاری از کسب و کارها از جمله خیاطان گذاشت. به طوری که دیگر نه دوخت و دوز لباس های مجلسی برای مراسم های جشن و دورهمی صورت گرفت و نه اینکه روپوش میلیون ها دانش آموز مورد دوخت و دوز قرار گرفت و بازار بی مشتری برای این صنف رقم خورد.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه ببینید این صنف این روزها در چه شرایط اقتصادی قرار دارند گفتگویی با حبیب طهماسبی نیک رئیس اتحادیه خیاطان تهران انجام داده است.

دولت حمایتی از اصناف نکرده است

۴ هزار کسبه عضو اتحادیه خیاطان تهران هستند که ویروس کرونا تقریبا تمام اعضای این اتحادیه را تحت تاثیر خود قرار داده است و این روزها کارگاه های خیاطی با ظرفیت 20 درصدی مشغول به کار هستند.

طهماسبی در ابتدای صحبت هایش در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه در روزهایی که ویروس کرونا در کشورمان حضور پیدا کرده به واسطه کمبود ماسک بسیاری از خیاطی ها رو به تولید ماسک پارچه ای آورده اند و به نوعی بازار خیاطان داغ شده بود، آیا همچنان این بازار برقرار است؟ پاسخ داد: آن زمان تعداد محدودی از کارگاه های خیاطی حدود 10 درصد خیاطی ها برای تولید ماسک فعالیت کردند، اما این روزها به دلیل وجود دستگاه های صنعتی که تولید ماسک افزایش پیدا کرده دیگر توجیه اقتصادی برای کارگاه های خیاطی ندارد، از سوی دیگر به قدری مجموعه های خارج از صنف خیاطی مانند کارگاه های خانگی برای تولید انبوه ماسک ورود پیدا کردند که دیگر جایی برای خیاطان در بازار نگذاشته اند و این روزها شاهد وفور ماسک به شکل تولید صنعتی در بازار هستیم.

او در این باره گفت: ۴ هزار کسبه عضو اتحادیه خیاطان تهران هستند که ویروس کرونا تقریبا تمام اعضای این اتحادیه را تحت تاثیر خود قرار داده است و این روزها کارگاه های خیاطی با ظرفیت 20 درصدی مشغول به کار هستند.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت هیچ گونه حمایتی از صنف خیاطان نداشته و تنها قول داده است، بنده تصور می کنم که دولت به هیچ یک از اصناف کمک نکرده است و خبری از بخشودگی مالیاتی ، عوارض شهرداری، پرداخت حق بیمه و وام دولتی نیست و تنها در رادیو و تلویزیون وعده می دهند؛ تنها کاری که دولت انجام داده است چند ماه مهلت پرداخت مالیات برای کسبه در نظر گرفته است.

طهماسبی ادامه داد: اگر به طور میانگین دو نفر در هر واحد صنفی خیاطان کار کند حدود 8 هزار نفر در تهران در این صنف مشغول به کارند، این در حالی است که در برخی از صنف های خیاطی که مانند یک تولیدی فعالیت دارند حدود ۵۰ نفر نیروی کار وجود دارد و به عبارتی جمعیت انبوهی از این صنف امرار معاش می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه برخی معتقدند که افزایش ارز و بسته شدن مرزها به دلیل ویروس کرونا موجب شده است تا واردات رسمی و غیر رسمی پوشاک خارجی به عنوان رقیب پوشاک داخلی صورت نگیرد و باعث رونق محصولات داخلی شود؟ گفت: نه اصلا این طور نیست، این روزها خیاطان بازار خوبی ندارند، به واسطه کرونا بسیاری از مراسم های دورهمی تعطیل شده است و مردم اقدامی به تهیه لباس نمی کنند و از سوی دیگر بالا رفتن ارز باعث کاهش قدرت خرید هموطنان شده است و به نوعی بازار خرید پوشاک بی نهایت افت کرده است و مردم به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند خیلی تمایل به خرید و تولید پوشاک ندارند.

دولت عدالت مالیات را به اجرا در آورد

دولت باید درد دل اصناف را بشوند و اقدام کارشناسی شده انجام دهد، چرا که اشتغالزایی برای یک تا دو نفر هزینه بسیار زیادی را می طلبد بنابر این باید جلو تعطیلی اصناف و بیکاری افراد جامعه را بگیرد.

رئیس اتحادیه خیاطان تهران در ادامه افزود: ما قبول داریم که دولت نیز با مشکلاتی مواجه است، اما انتظار داریم دولت حمایت های اجرایی برای اصناف در نظر گیرد، خیاطان در ایام اسفندماه سال گذشته و اعیاد مذهبی به واسطه جشن ها و دورهمی ها از بازار خوبی باید برخوردار می شدند که کرونا این صنف را کاملا به رکود برد و انتظار این بود که دولت مالیات سالیانه را ببخشد، اگر این صنف تعطیل شود افرادی زیادی بیکار می شوند و این بیکاری مشکلاتی برای جامعه و اقتصاد کشور به بار خواهد آورد و دولت باید از سیل بیکاری در این صنف پیشگیری کند.

طهماسبی نیک خاطر نشان کرد: دولت باید درد دل اصناف را بشوند و اقدام کارشناسی شده انجام دهد، چرا که اشتغالزایی برای یک تا دو نفر هزینه بسیار زیادی را می طلبد بنابر این باید جلو تعطیلی اصناف و بیکاری افراد جامعه را بگیرد.

وی در باره اینکه چه راهکاری وجود دارد که بازار خیاطان رونق گیرد؟ گفت: کافی است دولت بسته های حمایتی خود را برای اصناف به اجرا در آورد، به طور نمونه هیچ کجای دنیا مالیاتی برای کسب و کاری که انجام نشده دریافت نمی شود دولت باید به دریافت مالیات بر درآمد روی آورد تا عدالت در امور صنفی در پرداخت مالیات به اجرا برسد، دولت از یک واحد صنفی که کالای گران قیمت با حاشیه سود بالا می فروشد مالیاتی نمی گیرد، اما به سراغ خیاطانی می رود که سالیانه تعداد اندکی لباس می دوزند و در خواست مالیات می کند.

رئیس اتحادیه خیاطان تهران یادآور شد: یکی از راهکارهای رونق بخشیدن بازار خیاطان این است که دولتمردان اگر توان واردات بی رویه پوشاک به کشور را ندارند، افزایش تعرفه وارداتی را لحاظ کنند و از سوی دیگر برای مواد اولیه مانند نخ و پارچه که از طریق واردات تامین می شود تعرفه واردات را به صفر برسانند آن وقت بازار رقابتی تر خواهد شد و حتی این کار باعث از بین رفتن واردات کالای قاچاق می شود.

گفتگو از: محمد خادمی

304552