دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران کشور مطرح کرد؛

برداشت مورد انتظار خوشه های طلایی؛ مشروط به قدوم مبارک نزولات آسمانی

دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با اشاره به اهمیت بارش باران در برداشت گندم گفت: چنانچه امسال باران نیاید، میزان برداشت گندم هم تراز با میزان پیش‌بینی شده نخواهد بود.

تصویر برداشت مورد انتظار خوشه های طلایی؛ مشروط به قدوم مبارک نزولات آسمانی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علی خان‌محمدی برداشت گندم به خصوص در نوع کشت دیمی را منوط به میزان بارندگی‌ها دانست و اظهار کرد: برداشت گندم از هفته‌های پیش آغاز شده و هم‌اکنون چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان در حال برداشت محصول هستند.

وی با اشاره به اینکه به خاطر درخواست تغییر و اصلاح قیمت گندم آمار دقیقی از فروش وجود ندارد، افزود: البته پیش‌بینی برداشت گندم در سال زراعی جاری ۱۲ میلیون تن است که این آمار به شرط بارندگی تحقق خواهد یافت.

این مسئول ادامه داد: در صورتی که بارندگی طی اردیبهشت‌ماه در استان‌های غربی خوب باشد، برداشت خوبی خواهیم کرد اما اگر مثل استان‌های جنوبی باشد، امسال گندم دیم به مشکل برخواهد خورد و به میزان پیش‌بینی شده نخواهیم رسید.

دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با اشاره به اختلاف‌نظرهای پیش‌آمده در بحث خرید تضمینی گندم، تصریح کرد: امسال قیمت خرید گندم، ۴۰۰۰ تومان اعلام شد اما با توجه به اینکه قیمت موجب ضرر کشاورزان است، پیشنهاد قیمت ۵۸۵۰ تومانی را داده‌ایم و در نهایت قیمت ۵۰۰۰ تومان تصویب شد.

خان‌محمدی در رابطه با اشتغال حوزه گندم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار گندم‌کار در کشور فعالیت دارند و با ساماندهی ۴۰۰ هزار نفر دیگر، آمار به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خواهد رسید که آمار بالایی است.

به گزارش ایسنا، امسال شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را کیلویی ۴۰۰۰ تومان اعلام کرد که دولت موظف شده است در کشت آینده از کشاورزان خریداری کند ولی کشاورزان به این مسئله اعتراض داشتند و قیمت به ۵۰۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت سال گذشته نیز کیلویی ۲۵۰۰ تومان بود.
منبع: ایسنا

284364