کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

انحصار طلبی غربی‌ها در توزیع واکسن کرونا/ نگاهی که با جان انسان‌ها سر و کار دارد

کشورها که به نوعی از واکسن دست پیدا کرده‌اند، مدعی هستند که برای پیدایش این واکسن، سرمایه هزینه کرده‌اند و از این جهت باید در انحصار خودشان باشد. غربی‌ها از 100 سال گذشته با همین استدلال و بهانه، انحصار علوم و فنون پیشرفته از جمله علم بهداشت و واکسیناسیون را برای خود نگه می‌دارند و این نگاه سلطه‌گری را دارند که اگر واکسن اضافه بیاید و از رده خارج شود به ملت‌های دیگر لطف می‌کنند و بخشی از آن را به آن‌ها می‌فروشند و شاید هدیه دهند.
تصویر انحصار طلبی غربی‌ها در توزیع واکسن کرونا/ نگاهی که با جان انسان‌ها سر و کار دارد

محمدعلی بصیری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص عدم انتقال مالکیت معنوی واکسن‌کرونا اظهار داشت: آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها که به نوعی از واکسن دست پیدا کرده‌اند این انحصار را برای خودشان در نظر می‌گیرند و برای کشورهای فقیر حق استفاده برابر از امکانات واکسیناسیون و دارو برای مقابله با این پاندمی را قائل نیستند.

بصیری ادامه داد: در خصوص بحث مالکیت معنوی واکسن این کشورها مدعی هستند که برای پیدایش این واکسن، سرمایه هزینه کرده‌اند و از این جهت باید در انحصار خودشان باشد. این در شرایطی است که تاکنون هیچ یک از این واکسن‌ها کاملاً نجات‌بخش نبوده اما تا حدودی مرگ‌ها را به تأخیر انداخته است. اگر واکسن آمریکایی یا انگلیسی جواب می‌داد نباید در جامعه آمریکا یا کشورهای اروپایی همچنان شاهد صدها مرگ باشیم.

وی تصریح کرد: این واکسن حداکثر دستاوردی است که این کشورها دارند اما با همین دستاورد قابل نقد، این نگاه استکباری و این خود برتربینی و انحصاری که با جان انسان‌ها سر و کار دارد در ذات نظام لیبرال دموکراسی غرب به خصوص در آمریکایی‌ها وجود دارد.

این واکسن حداکثر دستاوردی است که این کشورها دارند اما با همین دستاورد قابل نقد، این نگاه استکباری و این خود برتربینی و انحصاری که با جان انسان‌ها سر و کار دارد در ذات نظام لیبرال دموکراسی غرب به خصوص در آمریکایی‌ها وجود دارد

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: غربی‌ها از 100 سال گذشته با همین استدلال و بهانه، انحصار علوم و فنون پیشرفته از جمله علم بهداشت و واکسیناسیون را برای خود نگه می‌دارند و این نگاه سلطه‌گری را دارند که اگر واکسن اضافه بیاید و از رده خارج شود به ملت‌های دیگر لطف می‌کنند و بخشی از آن را به آن‌ها می‌فروشند و شاید هدیه دهند.

بصیری افزود: این نگاه نژادپرستانه و نگاه شمال به جنوب در ساختار سیاست، حکومت و فرهنگ غرب یکصد سال است که وجود دارد و امروز نیز در ارتباط با واکسن کرونا استثنایی اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه بیان کرد: در سایر موارد نیز همانند تجارت جهانی، توسعه، رفاه، امنیت، اشتغال، تورم و مهاجرت همین نگاه آپارتاید گونه‌ای که شمال نسبت به جنوب داشته است، دیده می‎شود و امروز در بحث واکسن ضد کرونا ملموس‌تر است و قابل شهودتر شده است.

محمدعلی بصیری در پایان گفت: همین مسئله سبب شده است که اعتراض‌ها علنی‌تر شود چرا که این مسئله مستقیماً با جان انسان‌ها سر و کار دارد و موارد قبلی به صورت غیرمستقیم با جان، وجود و زندگی انسان‌ها درگیر بوده است.

284300