معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

ضرورت تامین اعتبار ویژه150 میلیارد ریالی برای حفاظت از آب "گدار"تا دریاچه ارومیه

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حفاظت از آب رودخانه گدار تا انتقال به دریاچه ارومیه با فنس کشی نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار ویژه است گفت: برای مراحل بعد از آبگیری سدکانی سیب، حفر تونل و اتمام کانال بتنی انتقال آب گدار چای نیازمند اطمینان بخشی هستیم که آب کامل به دریاچه خواهد رسید.
تصویر ضرورت تامین اعتبار ویژه150 میلیارد ریالی برای حفاظت از آب "گدار"تا دریاچه ارومیه

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، احمدرضا لاهیجان زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مراحل حفر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در شهرستان نقده و مسیر خروجی از تونل در مسیر کانال روباز رودخانه گدار اظهار داشت: برای مراحل بعد از آبگیری سدکانی سیب، حفر تونل و اتمام کانال بتنی انتقال آب گدار چای نیازمند اطمینان بخشی هستیم که آب کامل به دریاچه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه برای این هدف امکان سنجی فنس کشی مسیر ۱۱ کیلومتری کانال روبازی که حفر شده است، بررسی و هزینه آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال ارزیابی شد بیان کرد: اطراف کانال انتقال آب از طریق رودخانه گدار دارای زمین‌های کشاورزی فراوانی است به همین علت نیازمند مراقبت از آب هستیم تا به طور کامل به دریاچه برسد چرا که مباحث مربوط به حفر تونل و کانال بتنی زحمت زیادی برای حفاران داشته و هزینه بسیاری را در پی دارد.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هدف دیگر بازدید از روند حفر تونل در نقده را بررسی روند رفع مشکلاتی است که به علت آبرفتی بودن در بخشی از مسیر به طول یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ متری ایجاد شده چرا که آبرفتی بودن و ورود آب کار حفر تونل را با کندی مواجه کرده است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه روزانه پنج متر میزان حفر تونل در شهرستان نقده است افزود: بعد اتمام این مرحله و خروج از مسیر آبرفتی حفاری روزانه ۱۰ تا ۱۵ متر خواهد بود و میتوان امیدوار بود که در تابستان و هفته دولت بتوان این طرح را افتتاح کرد.

وی اضافه کرد: سخت‌ترین قسمت حفاری‌ها یک بازه ۲۰۰ متری است که ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه از تونل خارج می‌شود که برای حل این موضوع تعدادی چاه ایجاد کرده اند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه توسط حفاران از این مکان خارج می شود تا دستگاه بتواند کار حفر را در تونل انجام دهد.

انتهای پیام/

284095