نیاز گلستان به 1500 میلیون تومان برای تامین تجهیزات اطفا حریق

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به کمبود تجهیزات اطفاء حریق در مناطق حفاظت شده استان گلستان، گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید حداقل امکانات نیاز است.
تصویر نیاز گلستان به 1500 میلیون تومان برای تامین تجهیزات اطفا حریق

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان ، محمد رضا کنعانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در پارک ملی گلستان به طور میانگین سالانه برای خرید تجهیزات اطفاء حریق، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می کنیم، اما در رابطه با سایر مناطق از جمله مناطق جهانما، هیرکانیان، لوه، به حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان نیاز داریم.

وی با اشاره به نوع تجهیزاتی که برای اطفاء نیازمند هستند، افزود: تجهیزاتی که برای خاموش کردن حریق نیاز داریم، به دو دسته تقسیم می شوند، از جمله تجهیزات انفرادی و گروهی که باید آنها را تهیه کنیم.

کنعانی ادامه داد: تجهیزات انفرادی بسته به منطقه، متفاوت است، یعنی وقتی آتش سوزی در مناطق مرتعی و یا مناطق جنگلی اتفاقی بیفتد، نیازمند تجهیزات خاصی در هر منطقه هستیم.

وی اضافه کرد: «فلکسی پک» یکی از تجهیزاتی است می توان ۲۰ لیتر آب را مانند کوله پشتی همراه خود داشت؛ بیل، شن کش و یا دمنده هم از جمله تجهیزات انفرادی است که برای خاموش کردن آتش به صورت انفرادی لازم است.

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: تجهیزات گروهی ما نیز مانند خودروه های آتش نشانی، تراکتور، لانس و روت فایر است که البته برای خرید این تجهیزات باید از هزینه ها، برآوردهایی را داشته باشیم و بستگی دارد که ما حد استاندارد را در نظر بگیریم یا حد متوسط را خریداری کنیم.

احتمال وقوع حریق در سال جاری بیشتر است

وی با بیان اینکه امسال احتمال وقوع حریق بیشتر است، عنوان کرد: برای سال جاری یکسری اقدامات پیشگیرانه را از فروردین ماه آغاز کردیم و همانند سه سال گذشته قراراست تا اقدامات پیشگیری را در سطح استان آغاز کنیم.

کنعانی از تشکیل یک قرارگاه مرکزی در سطح اداره کل، در شهرستان ها و مناطق تحت مدیریت خبر داد و گفت: البته در شهرستان هایی که منطقه تحت مدیریت نداریم، نیروها در قالب گروه های واکنش سریع سازماندهی شده است.

وی افزود: سناریوهای مقابله با حریق در این قرارگاه تدوین و به همه ابلاغ شده است و بر اساس این سناریوها اگر اتفاقی رخ دهد، تکلیف هر فردی در مجموعه مشخص است که باید چه کاری را انجام دهد.

مدیر کل محیط زیست گلستان بهره گیری از ظرفیت های داخلی را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: تلاش کردیم تا بدنه خود را با تشکیل قرارگاه ها و برگزاری دوره های بازآموزی مقابله با حریق و امداد و نجات که امسال نیز همانند سال گذشته برای نیروها برگزار می شود، سازماندهی کنیم.

استفاده از ظرفیت بسیج برای جلوگیری از حریق

وی با عنوان اینکه تجربه موفق ما بهره گیری از نیروهای بسیج بوده است، افزود: یکی از تجارب موفق ما استفاده از نیروهای توانمند بسیج بوده، در این ارتباط ما تفاهم نامه ای را با فرمانده سپاه نینوا استان تنظیم کرده ایم، بر اساس این تفاهم نامه، می توانیم از ظرفیت نیروهای بسیج برای حفاظت و حراست از محیط زیست استفاده کنیم.

کنعانی افزود: در راستای این تفاهم نامه سال گذشته هزار و ۷۲۲ نفر روز، نیروهای بسیجی در پارک ملی گلستان حضور داشتند، وجود این نیروها، کمک بسیار بزرگی برای کاهش حریق های اتفاق افتاده بود و تلاش می کنیم تا در بقیه شهرستان ها از بسیج در قالب چادرهای آتش بان با هدف پیشگیری و کنترل حریق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار نیروهای بسیج باید از ظرفیت جوامع محلی هم استفاده کنیم، تصریح کرد: سال گذشته ۱۱ سکونتگاه روستایی حاشیه پارک ملی گلستان را در قالب گروه های واکنش سریع مردمی سازماندهی و دوره های آموزشی را برای کنترل اطفاء حریق، امداد و نجات و کمک های اولیه به مدت ۲۵۰ نفر ساعت برگزار کردیم.

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: امسال نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ایم، ولی باید تلاش کنیم تا فعالیت ها را در پارک ملی گلستان گسترده تر کرده و مردم محلی علاقمند را در مناطق جهانما، هیرکانیان، لوه و زاف را با همت دهیاری ها و نیروهای مقاومت بسیج جمع آوری کنیم تا به آنها آموزش های لازم داده شود.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا در مقابله با حریق از ظرفیت دستگاه های دیگر هم استفاده کنیم و بتوانیم تجهیزات اولیه برای دهیاری ها از جمله وسایل اطفاء حریق تهیه کنیم.

استفاده از ظرفیت سمن ها برای آموزش جوامع محلی

کنعانی استفاده از ظرفیت سمن های محیط زیستی را بسیار تاثیر گذار دانست و عنوان کرد: سال گذشته نشست های زیادی را با سمن ها برگزار کرده و توانستیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم، امسال نیز نشست هم اندیشی را در ۲۵ فروردین با آنها برگزار کردیم و نتیجه بر این شد که سمن ها در سال جاری وظیفه آموزش جوامع محلی را بر عهده بگیرند.

وی اضافه کرد: بر این اساس قرار شد تا قراردادی با این سمن ها منعقد شود و بابت آموزش هایی که به جوامع محلی داده می شود، هزینه هایی به آنها پرداخت شود، این همان آموزش مردم به مردم در غالب سمن هاست نه اینکه دولت به مردم بخواهد آموزش دهد.

مدیر کل محیط زیست گلستان بهره گیری از ظرفیت اصحاب رسانه است را یکی دیگر برنامه خود عنوان کرد و گفت: امسال نشست هم اندیشی با خبرنگاران برگزار کردیم و بر اساس آن قرار شد با استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه، بتوانیم تولید محتوا با هدف افزایش آگاهی عمومی در فضای مجازی انجام دهیم و چنانچه اگر حریقی اتفاق افتاد، قرارگاه رسانه ای موقت تشکیل داده تا اطلاع رسانی به صورت یکسان و یکپارچه انجام شود.

منبع: مهر

283618