معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان خبرداد:

برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی در همدان خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار از ۲۵ فروردین تا ۱۵ خرداد ماه است.
تصویر برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، معصومه ابراهیمی‌هژیر معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان در خصوص جشنواره بین المللی قصه گویی اظهار کرد : محور‌های موضوعی جشنواره بزرگ قصه گویی شامل «امید‌ها و آرزوها»، «شادی‌ها و غم‌ها»، «ایثار و ازخودگذشتگی» است که خود ایثار شامل عناوین جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای تا مدافعان علم و دانش است.

وی با بیان اینکه تمام رده‌های سنی از کودک و نوجوان گرفته تا افراد بزرگسال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، افزود: جشنواره شامل بخش‌های ملی، بین‌الملل، قصه‌گوی برتر، بخش ۹۰ ثانیه‌ای و بخش پادکست بوده و مرحله پایانی جشنواره قصه‌گویی هم‌زمان با شب یلدا برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با تشریح هر یک از بخش‌های جشنواره گفت: در بخش ملی رقابت صحنه‌ای قصه‌گویان دختر و پسر در رده سنی ۱۲ تا ۱۸، مردان و زنان بالای ۱۸ سال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از سراسر کشور که به صورت مجزا در سه بخش قصه‌هایی برای کودکان، قصه‌هایی برای نوجوانان و قصه‌هایی برای بزرگسالان متقاضی حضور در جشنواره هستند.

ابراهیمی هژیر تأکید کرد: این بخش در سال جاری به دلیل شیوع کرونا در مرحله اول و دوم به شکل مجازی است و در صورت رفع محدودیت‌ها در بخش نهایی به صورت صحنه‌ای اجرا خواهد شد.

وی در تشریح انواع قصه‌گویی، آن‌ها را شامل قصه‌گویی به سبک کلاسیک برگرفته از متون کهن ایرانی با وفاداری به متن قصه، قصه‌گویی مدرن با استفاده از ابزار‌های مختلف مانند وسایل صوتی و تصویری، افکت‌های دیجیتالی، پاورپوینت، قصه‌گویی سنتی و آئینی برگرفته از سنت و آیین‌های ایرانی، قالب نقالی با استفاده از حرکات و اشارات، پرده‌خوانی و شمایل‌گرایی بیان کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به قصه‌گویی در بخش پادکست گفت: پادکست یک مسابقه جدید در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که از طریق آن علاوه بر انتقال فرهنگ و مفاهیم والای انسانی از طریق این هنر در بستر رسانه‌های نوین فضای جدیدی برای جذب بیشتر مخاطب فراهم شود.

ابراهیمی هژیر با بیان بخش‌های مسابقه پادکست تصریح کرد: بخش‌های آن شامل پادکست قصه‌گویی تک نفره و گروهی، پادکست درباره قصه‌گویی (مستند قصه گویی) و پادکست قصه‌های بومی و فولکلور (پادکست پژوهشی) است.

وی قصه‌گویی بخش بین‌الملل را مختص به اجرای زنده مجازی و رقابت قصه‌گویان ایرانی و خارجی مطرح کرد و افزود: در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای افراد علاقمند از طریق روایت قصه در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای با توجه به محور‌های مسابقه نکات پندآموز را حکایت می‌کنند که باید قابل فهم، هدف‌دار و شیوا باشد.

ابراهیمی‌هژیر گفت: بخش قصه‌گوی برتر برای نخستین بار برگزار می‌شود و بخشی است که ویژه قصه‌گویان حرفه‌ای با سوابق درخشان در حوزه هنر بوده و در آن تنها افرادی می‌توانند شرکت کنند که بر اساس جدول امتیازات مشخص شده امتیاز لازم را در حوزه‌های مختلف به دست بیاورند که اطلاعات تکمیلی آن در وبگاه آمده است.

دبیر جشنواره قصه گویی همدان مهلت ارسال آثار را از ۲۵ فروردین تا ۱۵ خرداد سال جاری عنوان کرد و گفت: افراد علاقه مند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال آثار به وبگاه www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان تأکید کرد: این پویش با اجرای متفاوت، پویا و تخصصی برای هدایت مربیان کانون برگزار شده تا مربیان با کسب تجربه از اجرا‌های یکدیگر، بتوانند با حضور فعال و موفق در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آثار ماندگاری را به اجرا درآورند.

283595