تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده مذاکره ایران و سعودی‌ها در عراق

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: موضوعات مذاکره پرونده های یمن و لبنان بوده است. سعودی‌ها به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.

تصویر پشت پرده مذاکره ایران و سعودی‌ها در عراق

سایت خبری پرسون ـ علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: روزنامه فایننشال تایمز انگلیس با انتشار خبری به نقل از منابع اگاه از دیدار مستقیم نمایندگان ایران و سعودی در عراق خبر داد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: برخی از مخاطبان در خصوص صحت و سقم این خبر سئوالاتی را مطرح کردند که در چند بند درصدد پاسخگویی به این سئوالات خواهیم بود.

تقوی‌نیا افزود: این مذاکره با درخواست سعودی و واسطه گری عراق بین مقامات امنیتی طرفین صورت گرفته است؛ اما دولت عربستان از ترس افشای ماجرا و ریخته شدن آبرویش، پیش دستانه مبادرت به افشای خبر نمود و بلافاصله هم خودش آن را تکذیب کرد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: موضوعات مذاکره پرونده های یمن و لبنان بوده است. سعودی‌ها به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: نماینده ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی در امور داخلی یمن دخالت نخواهد کرد و تنها راه توقف حملات انصارالله به عمق خاک سعودی، پایان اشغالگری، توقف حملات هوایی و اتمام محاصره یمن است.

این فعال سیاسی افزود: این مذاکره بدون اذن و اطلاع آمریکا برگزار شده، زیرا سعودی‌ها اطمینان یافته‌اند که دولت بایدن قصد بازگشت به برجام را دارد و این یعنی تضمین امنیتی ایالات متحده به ایران پذیرش هژمونی این کشور در منطقه غرب آسیا، بنابراین عربستان نیز باید خود را برای پذیرش شرایط جدید آماده کند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آمریکا به دلیل تنگناها و چالش های جدی راهبردی که با چین و روسیه دارد و نیز مشکلات اقتصادی ناشی از برجام، تمایلش بر حل چالش های دیگر است و مقابله با رقیب فرعی چون ایران را برخلاف دوره ترامپ به رقبای اصلی ترجیح نخواهد داد.

تقوی‌نیا گفت: بنابراین پادشاهی سعودی با درک این مطلب قصد دارد از قافله عقب نمانده و تغییر نسبی سیاست هایش در منطقه را عملی کند، خصوصا باتوجه به گیر کردن در جنگ یمن.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مذاکره اخیر تنها طرح باحث و مسائل صورت گرفته و با توجه به درز خبر مذاکره به رسانه ها بعید است دور دوم گفتگوها را شاهد باشیم مگر آن که کشوری دیگر واسطه شود.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان سخنان خود گفت: البته ایران نشان داده در بحران‌های منطقه ای صبر زیادی دارد و رفتارش از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.

آیین مهر ـ استان کردستان

283585