مرمت و استحکام‌بخشی ایلخانی امام‌زاده یحیی ورامین آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی تهران گفت: فاز اول  پروژه نجات‌بخشی و تثبیت تزئینات و پروژه استحکام‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های ایلخانی امام‌زاده یحیی ورامین آغاز شده است.

تصویر مرمت و استحکام‌بخشی ایلخانی امام‌زاده یحیی ورامین آغاز شد

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از میراث‌ فرهنگی تهران، مرتضی ادیب‌زاده عنوان کرد: بقعه امام‌زاده یحیی در محله کهنه گل ورامین، یکی از بناهای برجای مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های خود، اهمیتی جهانی دارد. آرایه‌های گچ‌بری با ارزش این بنا شامل گوشه‌سازی‌ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ‌دار با نقوش برجسته بوده و با تزئینات مسجد جامع ورامین برابری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: براساس کتیبه گچ‌بری تاریخ‌دار موجود در بنا، بانی این بقعه؛ ابومحمدالحسن‌بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید و تاریخ ساخت آن محرم سال ۷۰۷ هـ ق است.

ادیب‌زده اضافه کرد: کاشی‌های زرین‌فام نفیس امام‌زاده یحیی نیز جزو شاخص‌ترین تزئینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جداشده و هم‌اکنون در موزه‌های معتبر دنیا به صورپراکنده نگهداری می‌شود.

معاون میراث فرهنگی تهران با اشاره به اهمیت این بنا اعلام کرد: پس از سال‌ها پیگیری فاز اول عملیات پاکسازی، استحکام‌بخشی و مرمت تزئینات گچبری امام‌زاده یحیی ورامین با حضور کارشناسان خبره مرمت آثار تاریخی آغاز شده است.

به گفته وی اهداف اصلی این پروژه مطالعات فنی و نجات‌بخشی و حفاظت گچبری‌های باارزش این بنا با رعایت اصول و مبانی مرمت آثار است.

همچنین محسن چاره‌ساز مجری پروژه مرمت امام‌زاده یحیی گفت: گچ‌بری‌های این بنا آسیب‌های زیادی درطول زمان داشته لذا مطالعات ساختاری و عملیات حفاظت همزمان در حال اجرا است.

او افزود: پاکسازی سطوح گچ‌بری کتیبه ازاره و نیز تثبیت ترک‌ها با تزریق چسب و ملات ترکیبی مرمتی در شکاف‌های کتبیه و جداره گوشه‌سازی و همچنین استحکام‌بخشی قسمت‌های سست گچ‌بری ها در اولویت پروژه قراردارد و تیمی از کارشناسان مرمت با روش‌های مناسب و رعایت اصل کمترین مداخله در حال حفاظت و مرمت این تزیینات است.

این بقعه جزو بناهای با ارزش معماری دوره ایلخانی است که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۹ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

283551